Nya kriterier för PVC försenade

Lanseringen av de nya kriterierna för PVC är försenade. Insamling av intyg pågår och alla godkända intyg kommer att aktiveras när de nya kriterierna är lanserade. De produkter som har godkända intyg och som inte innehåller tillsatser som kan ge C- (t.ex. ftalatmjukgörare) kommer efter lanseringen att få ett B. Vår förhoppning är att lansera PVC-kriteriet under första kvartalet.

Anledningen till förseningen är att den tekniska utvecklingen av SundaHus interna beslutstödssystem har tagit längre tid än planerat. För att säkerställa korrekta och konsekventa bedömningar har SundaHus ett automatiserat beslutsstödsystem som tar hänsyn till samtliga delar av bedömningskriterierna. Detta möjliggör en automatiserad ombedömning av redan existerande produkter vid en kriterieförändring. Därför är modifiering och uppdatering av beslutsstödsystemet en central och mycket viktig del i kriterieprocessen och något som alltid prioriteras i samband med en kriterierevision. Läs mer om SundaHus process för utveckling av bedömningskriterier här.