2015 ett genombrottsår för bilpooler i Göteborg

2015 var året då bilpool gick från en isolerad företeelse för de insatta och miljömedvetna till att nå de bredare massorna i Göteborg. Färsk statistik från Sveriges största bilpool Sunfleet visar på en rekordökning i Göteborg och prognosen tyder på att bilpoolen är här för att stanna.

Sunfleet kan lägga ett framgångsrikt år till handlingarna. Omsättningen ökade med över 16 procent till 108 miljoner kronor. Antal medlemmar i Sverige är nu över 40 000 - en ökning om ca 37 procent. Bilpoolsparken växte till 1030 bilar - en ökning om över 20 procent. Sammanlagt åkte Sunfleets bilar 23 procent längre i år jämfört med förra - totalt 14,9 miljoner mil.

Över 600 000 timmar bilpoolsåkande i Göteborg

Göteborgarna fick 12 nya poolplatser. Antalet nya medlemmar ökade med 35 procent - 2788 göteborgare anslöt sig till Sunfleet under 2015. Antalet körda mil ökade med över 15 procent till drygt 530 000 mil och medlemmarna gjorde nära 82 000 bokningar, vilket är en ökning om 9 procent. Totalt spenderade medlemmarna i Göteborg över 600 000 timmar i bilpoolsbilar, vilket även det är en ökning om nära 15 procent.

– Vi märker att trenden ”sharing economy” ökar intresset för vår tjänst. Delvis tack vare den ekonomiska fördelen. Men också för att vår tjänst innebär ett problemfritt ägande, eller delande, där man bland annat slipper oroa sig över parkeringsproblematiken, säger Frida Jigberg, regionansvarig Sunfleet Väst.

Nybyggen, Volvo och hög tillgänglighet bakom snabb tillväxt i Stockholm

Det är flera faktorer som spelar in kring Sunfleets tillväxt. Allt fler nybyggda områden bygger in bilpool från start. Under året har flera bostadsområden haft inflyttningar där bilpool ingår i hyran eller bostadsrättsavgiften. En annan faktor bakom tillväxten är att Volvo Cars stärkt samarbetet med Sunfleet. Volvo har även lanserat flera nya modeller som tidigt ställts ut i bilpoolerna. Men kanske den viktigaste orsaken är expansionen i attraktiva områden där det finns en stor efterfåga på bilpool. Genom hög tillgänglighet har många kunnat ansluta till en bilpool som sin primära tranportkälla.

I takt med att förändringsbenägenheten ökar bland göteborgarna minskar också instegströskeln för att testa bilpool. Allt fler testar bilpool och inser att det är en hållbar och långsiktig lösning, mycket tack vare att tillgängligheten på bil är god - Göteborg fick 12 nya poolplatser under 2015 jämfört med 2014.

– Vår filosofi är att ständigt underlätta för våra kunder. Genom att öppna fler poolplatser får kunderna närmare till poolplatserna och fler bilar att välja mellan i området där de bor eller arbetar. Genom att t.ex utöka med bilar som tillåter djur i samt bilar med bilbarnstolar i, upplever fler göteborgare att tjänsten kan tillgodose just deras behov, säger Frida Jigberg, regionansvarig Sunfleet Väst.

Bilpool ny viktig faktor vid bostadsförsäljningar

En annan trend under 2015 är att bilpool blivit en viktig faktor i bostadsannonser. Som bostadsköpare är det fler som aktivt söker sig till boende där det finns poolbil i området. Dessutom blir det vanligare med annonser på Hemnet där säljaren lyfter fram att just poolbil ingår i hyran i områden där bilpool är integrerat i bostadsområdet. Områden med bilpool skapar både ett attraktivt utbud, men även mindre trafik och trängsel, anser många nya bilpoolsmedlemmar.

– Enligt en rapport från Trivector ersätter en poolbil fem privatbilar, så det är klart att utvecklingen är intressant för både kommuner och byggbolag som planerar nya bostadsområden. Vi ser ett allt större samspel med dessa aktörer, säger Peter Algurén vd för Sunfleet.

Peter Algurén, VD Sunfleet: 072-159 20 20
Frida Jigberg, regionansvarig Sunfleet Väst: 031–757 65 42

• Miljöpolitik

• politik
  • bil

Om Sunfleet

Tillgång till bil, när du vill. Miljöklassade, nyservade och välstädade Volvobilar, sällan mer än ett och ett halvt år gamla. Som medlem i Sunfleet slipper du fundera på service, däckbyte, besiktning, tvätt och andra måsten som ingår i bilägande. Och ändå har du alltid en bil till hands när du behöver.

www.sunfleet.com