Bilpool ingår i hyran i nya kvarteret Fullriggaren i Malmö

Den första oktober startar inflyttningen i kvarteret Fullriggaren i Västra hamnen i Malmö. Det unika med de 600 lägenheterna är att boendet inkluderar tillgång till bilpool i Västra hamnen som tillhandahålls av Sunfleet Carsharing.

Malmös nyaste kvarter har byggts med extremt höga miljökrav. Fullriggaren i Västra Hamnen har bland annat vindkraft på taken, individuell mätning av värme och varmvatten – samt separat hantering av organiskt avfall. En annan ovanlig detalj är att en poolbil ingår i hyran.

Sunfleet Carsharing förser sedan den 1 september kvarteret Fullriggaren med en bilpool innehållande två miljöbilar. Alla som flyttar in får automatiskt ett medlemskap och därmed tillgång till bilarna samtidigt som de även får tillgång till Sunfleets alla bilpooler i Sverige. Allteftersom de boende flyttar in kommer bilpoolen utökas och man räknar med att cirka 10 bilar till kommer att finnas att tillgå i Västra Hamnens bilpool. Utöver miljövinsterna och kostnadsbesparingarna för de boende innebär det även för byggherrarna att de kan minska andelen p-platser som krävs i anslutning till området.

Finns på 27 orter
Sunfleets miljöbilpooler finns i dag på 27 orter – från Luleå i norr till Malmö i söder och antalet orter ökar hela tiden. Medlemmarna har tillgång dygnet runt till cirka 500 miljöbilar i olika storlekar för olika behov.

– Våra kunder gör ett aktivt val. De är väldigt måna om miljön och är samtidigt ekonomiskt medvetna. Många tänker inte på hur mycket en bil kostar att äga. Med försäkring, skatt, värdeminskning och parkeringsavgifter inräknade blir det väldigt dyrt – speciellt om man vill köra en ny, säker bil. Som medlem har du tillgång till alla våra bilpooler i Sverige. Det är en stor fördel, både om man talar om miljö och om ekonomi, säger Sandra Gyllby.

Hållbart boende

Inflyttningen i området börjar den 1 oktober i hus byggda av ByggVesta.

- Det finns många fördelar med att bo i ett hus byggt av ByggVesta. Inte minst för att du bor ”grönare” och gör ett aktivt val som tar hänsyn till CO2-utsläpp och energislöseri. Du får en låg energikostnad och enklare att sopsortera. Men framförallt, du bor i ett hus som präglas av minskade uttag av icke förnyelsebar energiråvara och mindre miljöfarliga utsläpp till luft, mark och vatten. Du är en del av något större och tar ett långsiktigt ansvar för kommande generationer. Bilpool är för oss ett självklart val säger Kjell Ehrlin, ByggVesta Malmö.

• skåne
  • lägenhet

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 27 orter i Sverige. Med mer än 460 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ett Volvoägt bolag och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com