​Det ökande bilpoolandet i Eskilstuna bidrar till en positiv miljöpåverkan

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2015 08:00 CEST

Användandet av bilpool växer kraftigt i Eskilstuna. Det visar färsk statistik från Sveriges största bilpool Sunfleet. Antalet körda kilometer och bilpoolstimmar ökar stadigt vilket bidrar till ett färre antal bilar i trafiken och därmed ett minskat utsläpp av koldioxid. Nu spår bilpoolsföretaget en ännu större efterfrågan.

Sunfleet har undersökt hur företagets medlemmar använt bilpoolsbilarna under Q3-Q4 2014 och jämfört siffrorna med samma period året innan. Siffrorna visar att Eskilstunaborna åkte 61 procent längre och spenderade 6 procent mer tid i bilpoolsbilarna under 2014 jämfört med 2013. Senaste halvåret har de bokat cirka 700 timmar och kört cirka 4,500 kilometer. Nu har Sunfleet även öppnat en bilpool i anslutning till järnvägsstationen, vilket underlättar för dem som vanligtvis reser med kollektivtrafiken.

– Eftersom användadet av våra bilar har stigit kan vi se att Eskilstunaborna mer och mer upptäckt fördelarna med bilpool. Detta, tillsammans med ett bra samarbeta med kommunen - som har utvecklat bra parkeringsstrategier för staden - har skapat förutsättningar för att kunna expandera genom att implementera bilpool vid nybyggnation och vi har redan några spännande samarbeten på gång, säger David Milton, regionansvarig för Sunfleet i Mellansverige.

Bil i pool ersätter fem privatbilar

Bilpool är inte bara bra för miljön och plånboken - det minskar även antalet bilar i gatumiljön. En studie gjord av trafikanalysföretaget Trivector bland Sunfleets privatkunder visar att bilinnehavet minskar från i snitt 0,4 till 0,1 per hushåll efter ett medlemskap. Det betyder att en poolbil ersätter fem privatbilar, vilket innebär att färre parkeringsplatser behövs. En bilpoolsmedlem kör dessutom mindre bil, vilket i sig ger en minskning om 420 kg koldioxid per medlem.

– Bara våra befintliga medlemmar i Eskilstuna minskar antalet bilar i staden, vilket bidrar till mindre uppsläpp av koldioxid. Jag ser en potential i att ännu fler Eskilstuna blir medlemmar och därmed bidrar till en positiv miljöpåverkan och ett färre antal bilar på gatorna, säger David Milton, regionansvarig för Sunfleet i Mellansverige.

Läs Trivectors rapport här: Effekter av bilpool

Sandra Ryberg, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60
David Milton, Regionansvarig Sunfleet, Mellansverige: 031-757 65 47

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 44 orter i Sverige. Med mer än 1000 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ägt av Hertz biluthyrning och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com