Elbilen – en viktig blomma i bilpoolens bukett

Sunfleet är Sveriges största bilpool med 650 bilar som finns på bilpoolsplatser i 34 städer runtom i Sverige. Vi drivs av tanken att minska behovet av att äga en egen bil. En bilpoolsbil ersätter 5-7 bilar, vilket är smart för både miljö och plånbok. En bil står till 90 procent stilla, vilket talar sitt tydliga språk att det är bättre att dela bil än att äga själv.

Bilpoolen erbjuder en kompromiss mellan miljöövertygelse och praktiska behov. Som medlem har man tillgång till moderna bränslesnåla bilar och får ett kostnadseffektivt användande eftersom man bara betalar när man väl använder sin bil. Dessutom slipper man allt jobb med besiktning, tvätt, service och däckbyten m m. Vi erbjuder en trygg, prisvärd och framtidsorienterad transportlösning.

Sunfleets vd: Att elbilen sakta men säkert börjar ta mark är intressant för alla som, liksom vi, vill förena miljö och trafik. Men verkligheten är inte så enkel att det bara är att ersätta alla bilar med elbilar.

Vi följer noga utvecklingen av fordonsindustrin och har redan infört renodlade elbilar i vår bilflotta och kommer att införa hybrid-bilar efter årsskiftet.

Att elbilen sakta men säkert börjar ta mark är intressant för alla som, liksom vi, vill förena miljö och trafik. Men verkligheten är inte så enkel att det bara är att ersätta alla bilar med elbilar.

Elbilar är fortfarande mycket dyra. Även om de är billiga att köra avskräcker inköpspriset många. Att dela på inköpet av en elbil är därför en bra lösning.

Infrastrukturen är fortfarande en viktig fråga. Innan det finns lika bra laddmöjligheter som det finns tankmöjligheter kommer elbilen att befinna sig i moment 22. Kommunerna måsta börja bygga en infrastruktur kring elbilen om de vill sänka utsläppen från biltrafiken. Även för oss som bilpoolsaktör är laddningen en svår fråga att lösa. Även om de flesta resorna som görs med våra bilar är under fem mil och därmed funkar på en laddning, är det viktigt att ha en smidig lösning som gör att bilen laddas upp till nästa användare. För oss är hybridbilen en överlägsen lösning, där vi vet att bilarna med all säkerhet kommer att kunna köra hem till poolplatsen, om än på diesel med hybridteknik i värsta fall.

Elbil betyder inte noll klimatpåverkan. Bara för att bilen inte går på fossila bränslen betyder inte det noll klimatpåverkan. Jämför med hushållen – de är knappast klimatneutrala när de använder hushållsel. Det pågår initiativ med att bygga laddstationer med solpanel, då närmar vi oss en klimatneutral billösning. Det bästa sättet att resa utan klimatpåverkan är fortfarande till fots eller med cykel, något som vi borde göra mer i Sverige.

Även om det fortfarande är mycket kvar att lösa kring elbilen i form av inköpspris, laddstruktur och batterikapacitet är vi övertygade om att elbilen har en viktig plats i framtidens bilindustri och bilpooler. Dels har vi de s.k. one-way-lösningarna där man i större städer, efter att först kontrollerat batteriets status, kan ta en elbil på ett ställe och lämna den på ett annat, likt de cyklar som blir allt populärare i många städer. Dels har vi bilpooler som t ex Sunfleet och Zipcar där man vill planera sin färd en längre tid innan och där laddhybrider passar bättre om kunden som hade bilen innan lämnat bilen med otillräcklig batterikapacitet. Det är två effektiva sätt att använda elbilen.

För oss blir elbilen en allt viktigare blomma i vår bilparksbukett. Vi vill tillgodose alla behov man har kring bilen. Ibland behöver man plats för många passagerare, ibland större lastutrymme, vid vissa tillfällen en liten och smidig bil och vid andra tillfällen en bil att resa långt i. Nu kan vi också tillgodose de som vill resa kortare sträckor med minsta möjliga miljöpåverkan, där är elbilen ett mycket bra alternativ. För att denna bukett av bilar ska bli så bra som möjligt är det viktigt att ha parkeringsmöjligheter där alla dessa olika typer av bilar finns på en och samma plats.

Peter Algurén