​I en modern stad måste fler transportsystem få plats

I helgen hålls Stockholms innerstad bilfritt, som en del av den internationella Trafikantveckan. Som Sveriges största bilpool med Volvo som ägare applåderar vi detta initiativ. Bilar ska inte vara i innerstaden om de inte måste.

– Vi vill vara med och minska trafiken i storstäderna varje dag. En modern stad måste utvecklas så att fler transportsätt kan samsas i stadsbilden, säger Peter Algurén, vd för Sunfleet.

En stad kan växa utan ökat antal bilar
I en modern stad måste fler transportsystem få plats. Vissa medborgare vill ha egen bil, andra åker kollektivt och allt fler har upptäckt bilpool. Genom att alla trafikslag samsas, får staden mer ytor för att växa. Men kan man växa utan att det blir fler bilar i staden? Berlin är ett bra exempel på detta. Trots att staden växer blir inte antalet bilar fler. En av orsakerna är att i Berlin finns sedan 2008 en miljözon i innerstaden där äldre, smutsigare bilar får stanna utanför. En annan förklaring är att Berlin satsar stenhårt på bilpooler, det finns idag över 1000 bilar i staden.

– Vi finns i 50 städer med 362 bilpooler. Över 37.000 medlemmar har tillgång till 1000 moderna bränslesnåla bilar när de behöver. Vi och våra medlemmar är en del av rörelse där vi tillsammans omdefinierar förhållandet till bilen, säger Peter Algurén.

Innovation minskar trafiken
Utvecklingen går snabbt fram nu. Elcyklar blir allt populärare, fler åker kollektivt och vi ser innovation kring taxitjänster, och fler bilpoolsaktörer etablerar sig i innerstäderna. Hela denna utveckling och innovation pekar åt samma håll - att dela på resurserna när det kommer till transport. Ytan i Stockholm är begränsad och den måste användas mer effektivt.

– Därför är det viktigt att stimulera all innovation som minskar trafiken. Hela denna utveckling är bra för miljön, trängseln och för invånarnas välbefinnande. Men utvecklingen skulle kunna gå mycket snabbare, säger Peter Algurén.

Efterfrågan större än tillgången på bilpoolsbilar
Efterfrågan i Stockholm är idag större än tillgången till poolbilar. Sunfleets problem är att man inte hittar parkeringsplatser för våra bilpooler i närheten av där våra medlemmar bor och jobbar. Ett stort problem är att Stockholm stad inte kan avdela gatumark till bilpooler, hur gärna de än vill.

– Det kan låta banalt, men det finns ingen juridisk definition för bilpooler, vilket gör att det inte går att skapa ytor för bilpooler på gatumark likt taxi- eller bussparkering. Det går heller inte att sänka momsen så att den matchar andra trafikslag eller avskaffa trängselavgift för bilpoolsbilar, säger Peter Algurén.

Politiken har inte hängt med den tekniska utvecklingen
Här är det uppenbart att politiken inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Det är få, om än någon politiker som är emot bilpooler.

– Vi ser viljan att ta itu med både klimatproblem och trafikträngsel. Varför ska det då vara så svårt att se bilpool som en nytt modernt trafikslag som ska definieras i det politiska systemet?, säger Peter Algurén.

En bilpoolsdefinition skulle hjälpa de tusentals människor som vill dela bil i innerstaden. Stockholm varken ska eller kommer att bli helt bilfri, men om vi utnyttjar ytorna bättre, kommer situationen i alla fall att bli väsentligt bättre.

• Stockholm

Sunfleet startades 1998 som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. 2011 blev Sunfleet ett eget bolag som idag finns på 44 orter i Sverige.

Bolaget är verksamt i Sverige, Norge och Danmark.

Sunfleet är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com