​Kraftig bilpoolsökning i Jönköping

Sveriges största bilpoolsaktör, Volvoägda Sunfleet växte kraftigt i Jönköping under 2017. Antalet medlemmar ökade med 57 procent.

Att dela bil blir allt populärare i Jönköping. I takt med att staden förtätas och att allt fler nybyggen väljer att integrera bilpool från start ökar också antalet medlemmar i Sveriges största bilpool. I Jönköping finns det numera drygt 480 medlemmar, vilket är en ökning på 57 procent under 2017, jämfört med 2016.

Under 2017 delade Jönköpingsborna bil i 41 000 timmar och körde 305 000 kilometer med Sunfleets 22 bilpoolsbilar i Jönköping.

Tre nya poolplatser under 2017
I takt med det ökade intresset för bilpool har Sunfleet etablerat tre nya poolplatser under året, dels i P-hus Atollen men även Strandängen och Råslätt har fått sina första bilpooler. Antalet bilpoolsbilar i Jönköping är idag 22 st, vilket är en ökning om 22 procent.

– Utmaningen i Jönköping är att växa på de ställen där efterfrågan ökar, främst i centrala lägen. Vår flaskhals är att hitta platser att etablera våra bilpooler på. Hade vi fått tillgång till fler parkeringsplatser hade vår ökning varit ännu större, säger David Milton, regionansvarig för Sunfleet Mellansverige.

Bilpoolsökning i hela Sverige
Det var inte bara i Jönköping Sunfleet ökade antalet användare. Trenden visar en ökning i hela landet. Idag har Sunfleet närmre 69 000 medlemmar, en ökning om 43 procent under 2017. Dessa medlemmar delar på ca 1400 bilar på 605 bilpooler. Totalt delades bil i 2,9 miljoner timmar och 26 miljoner kilometer kördes under året.

Sunfleets vd Peter Algurén ser flera orsaker till att bilpoolsmarknaden växer så snabbt just nu.

– Det främsta skälet är att konsumentens syn på bilen håller på att förändras och att bilen går från att vara en ägodel till en tjänst. Ett annat skäl är att bilpool mer eller mindre är standard när nya bostadsområden planeras och byggs. Vi ser också att allt fler företag, myndigheter och kommuner väljer bilpool istället för tjänstebilar, något som gynnar allmänheten på kvällar och helger då bilarna blir tillgängliga för alla, säger Peter Algurén.

Sandra Ryberg, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60
David Milton, ansvarig för Sunfleet Mellansverige: 031–757 65 47

• Jönköping

Sunfleet startades 1998 som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. 2011 blev Sunfleet ett eget bolag som idag finns på 50 orter i Sverige.

För mer information besök gärna www.sunfleet.com