Nu kan alla Malmöbor köra elbil

Nu har de första elbilarna kommit till några av bilpoolsföretaget Sunfleets bilpooler i Malmö. Det gör det möjligt för alla som är medlemmar i poolen att välja ett av det miljövänligaste alternativet för sin bilresa.

Allt fler malmöbor använder bilpool. Bara under februari genomfördes 1 000 resor via någon av Sunfleets 43 poolplatser i Malmö. På ett år har antalet poolplatser ökat med 100 procent vilket gör Malmö till den stad i Sverige där Sunfleet växer snabbast.

Nu introducerar Sunfleet sin första elbil i P-huset Fullriggaren som invigs idag.

– Vi tror att elbilar är viktigt för utvecklingen av bilpooler. Nyfikenheten kring elbilar är mycket stor och nu kan alla som blir medlemmar i Sunfleet boka och använda elbilen för sina bilbehov, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.

Sunfleet en del av Fullriggaren
I anslutning till det nya området Fullriggaren har Parkering Malmö byggt framtidens parkeringshus med lokal energiproduktion och två vertikala vindkraftverk på taket. Solceller integreras i den södra fasaden och bidrar till att minska byggnadens elbehov. En fasad med växter och fågelholkar annonserar parkeringshusets miljöambition, samtidigt som växtligheten bidrar till att ta upp partiklar och neutralisera bilarnas koldioxidutsläpp. Boende i kvarteret blir automatiskt medlemmar i Sunfleets bilpool de första fem åren.

Även Volvo Personbilar följer utvecklingen på nära håll.
– Vi är väldigt intresserade av detta projekt som Sveriges största bilpool, Sunfleet, nu startar och på allvar utvärderar Volvo C30 Electric i en verksamhet som vi tror att denna bil är speciellt lämpad för. Det är en dokumenterat säker och lättkörd bil som passar förare med varierande körvana och behov, säger David Weiner, expert i miljö och säkerhetsfrågor hos Volvo Personbilar Sverige.

Provkör elbil i Malmö idag
Idag tisdag 15 Maj invigs parkeringshuset Fullriggaren med invigningstal av Christina Wessling, styrelseordförande i Parkering Malmö kl 16.50.

Var: Plan 4, P-huset Fullriggaren. Infart från Slupen Gränd 1.

Under hela dagen finns Sunfleets VD Peter Algurén tillgänglig för intervju och demo av elbilen. Boka intervju via Olof Holmgren, ansvarig Sunfleet Syd: 072-159 20 43

Olof Holmgren, Sunfleet Syd: 072-159 20 43

Sandra Gyllby, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60

Se även www.sunfleet.com