Nu kan alla stockholmare köra elbil

Nu har de första elbilarna kommit till några av bilpoolsföretaget Sunfleets bilpooler i stan. Det gör det möjligt för alla som är medlemmar i poolen att välja ett av det miljövänligaste alternativet för sin bilresa.

Alltfler stockholmare använder bilpool. Under årets två första månader körde Stockholmarna över 4 000 bilpoolsresor, vilket är 86 procent fler än motsvarande månader förra året. Totalt har Sunfleet idag 52 pooler och 173 bilar i Stockholmsområdet, vilket kan jämföras med 30 pooler och 75 bilar för ett år sedan.

Nu introducerar Sunfleet fyra elbilar i poolerna vid Tekniska nämndhuset (Kungsholmen) och i Hammarby Sjöstad. Dessutom introduceras en elbil i Nacka imorgon.

– Vi tror att elbilar är viktigt för utvecklingen av bilpooler. Nyfikenheten kring elbilar är mycket stor och nu kan alla som blir medlemmar i Sunfleet boka och använda elbilen för sina bilbehov, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.

Stockholm har ambition att bli ledande elbilsstad

Stockholms stad har målsättningen om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, som en del i detta satsar staden på att bli den ledande elbilsstaden. Stockholms stad och dess tjänstemän är idag filtiga användare av Sunfleets bilpooler med flera hundra registrerade användare.

Även Volvo Personbilar följer utvecklingen på nära håll.

– Vi är väldigt intresserade av detta projekt som Sveriges största bilpool, Sunfleet, nu startar och på allvar utvärderar Volvo C30 Electric i en verksamhet som vi tror att denna bil är speciellt lämpad för. Det är en dokumenterat säker och lättkörd bil som passar förare med varierande körvana och behov, säger David Weiner, miljöchef hos Volvo Personbilar Sverige.

Peter Algurén VD Sunfleet: 0721-59 20 20

Sandra Gyllby, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60

Så här fungerar Sunfleet
Sunfleet är Sveriges största bilpool som erbjuder ett klimatsmart och enkelt alternativ till eget bilägande, du har tillgång till bilarna dygnet runt och har möjlighet att hyra bil per timme eller per dygn, så länge du vill.

Bilarna står utplacerade i närhet av din bostad och arbete, på reserverade platser och kan bokas via internet, telefon eller mobil applikation (iPhone eller Android) ända ner till minuten innan du behöver bil.

I medlemskapet i bilpoolen ingår skatt, försäkringar och underhåll. Du betalar per timme och per kilometer som du kör. Alla bilar i bilpoolen är nya, säkra och miljöklassade (miljöfordon enligt Regeringens definition).

Här har du även möjlighet välja bilmodell efter ändamål, en stor bil om du behöver eller en mindre om det räcker.

• stockholm

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 32 orter i Sverige. Med mer än 640 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ägt  av Hertz biluthyrning och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com