Peter Algurén, ny VD på Sunfleet

Peter Algurén har utsetts till VD på Sunfleet Carsharing. Peter kommer från ett av ägarföretagen, Volvo Personbilar Sverige där han senast arbetat som produktchef och han har även en bakgrund som marknadsanalytiker på Volvo Personvagnar.

-  Lägre utsläpp på nya bilar äts upp av ökat användande, ständig urbanisering leder till trafikinfarkter och brist på parkeringsplatser och många vill ha bekymmersfri tillgång till bil samtidigt som unga är mindre benägna att äga sin egen. Det finns mycket som pekar på en enorm potential för bilpoolsbranschen och det börjar nu ta fart ordentligt. Det känns fantastiskt att få komma till den i särklass största aktören med mycket kompetenta och engagerade medarbetare.

Från årsskiftet är Sunfleet, tidigare en del av Hertz, ett eget bolag ägt av Hertz och Volvo och därför tillträder ny VD. Sunfleet bilpool, marknadsledande i Sverige har idag mer än 460 bilar i bilpoolsflottan med ca 14 500 medlemmar. Den positiva trenden för Sunfleet står sig fast och antalet bilpooler utökas i en snabb takt.

Peter är engagerad i miljön och har därför prioriterat miljöfrågor på Volvo under åren. Han har till exempel varit delaktig i projekt som DRIVe, Ecosafe körningar, klimatneutraliseringsprojekt, biogasbilar, elbilar/plugin-hybrider.

Peter boende i Lerum är 42 år, gift och har två barn. Familjen är aktiv och har ett stort intresse i skidor och att vistas i bergen vintertid. Sommartid är det  vindsurfing, golf och segling som är de främsta aktiviteterna.

Peter efterträder Kristian Elvefors som tidigare varit den drivande kraften på Sunfleet. Kristian har gått vidare som försäljningschef till Volvo Personbilar Sverige.

Peter Algurén 031-757 65 20

Susanne Malmström 031-757 65 21

• lerum
  • vd