SL och Sunfleet vill bli ett alternativ till taxi

Bilpoolsföretaget inleder ett samarbete på försök med SL för att underlätta för affärsresenärer att göra kostnadseffektiva och klimatsmarta resor i tjänsten. Alla företag som köper företagskort på SL får nu ett medlemskap i Sunfleets bilpool på köpet. Faller samarbetet väl ut kan det breddas till privatresenärer.

Samarbetet ökar företagens valmöjligheter för korta affärsresor inom Stockholmsområdet och samtidigt spara pengar och resa mer klimatsmart. Med SL’s utbyggda kollektivtrafik i kombination med Sunfleets ca 280 bilar i 85 bilpooler i Stockholm blir samarbetet ett starkt alternativ till taxi eller ta egen bil in till jobbet i stan.

– Vi har båda en välutbyggd närvaro i Stockholm och kompletterar varandra väl. Bilpool fungerar perfekt för våra företagskunder när de ska på möten en bit utanför stan, eller behöver en större bil för transport av skrymmande saker, säger Henrik Hedberg, försäljningschef för företagskunder på SL.

Både bilpooler och kollektivtrafiken har potentiellt mycket att vinna på ett samarbete. Bilpoolen kan komplettera kollektivtrafikens utbud av resmöjligheter med tillgång till en bil för resor där det behövs större flexibilitet i tid eller plats, för resor dit kollektivtrafiken inte når eller där det behövs större möjlighet att transportera varor.

– Vi har poolbilar vid tågstationer, flygplatser och på en mängd ställen i Stockholm. Genom samarbetet med SL blir vi ett attraktivt alternativ för de företag som vill ge sina medarbetare förutsättningar att resa kostnadseffektivt, smidigt och klimat i Stockholm. Vi ser fram emot att utvärdera detta för att även se om detta är ett alternativ för privatresenärer, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.

Ett företagskort på SL kostar 8 300 SEK per år. Kortet är opersonligt och vem som helst på företaget kan utnyttja det. Genom samarbetet mellan SL och Sunfleet ger nu företagskortet just nu fritt Sunfleet-medlemskap under de första sex månaderna där medlemmarna bara betalar för sina resor med bilpoolen.

Henrik Hedberg, försäljngschef företag på SL: 070-760 66 24

• kollektivtrafik

• Stockholm

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 44 orter i Sverige. Med mer än 1000 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ägt av Hertz biluthyrning och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com