Sveriges största bilpool växer snabbare än någonsin

I början av 2011 hade Sunfleet cirka 11 000 medlemmar och just blivit ett eget aktiebolag. Idag har bilpoolen, som ägs av Hertz och Volvo, över 15 000 medlemmar, ny VD och framtidstron att bilpool är ett koncept som är här för att stanna.

Sunfleet växer och det märks att fler och fler upptäcker att bilpool är ett bra alternativ när de väljer transport. Vid årsskiftet hade Sunfleet cirka 11 000 medlemmar och nu är medlemsantalet uppe i 15 000. Bilpoolen som har funnits sen 1998 har de senaste åren haft en stor tillströmning av privatpersoner och företag som vill använda sig av ett mer ekonomiskt och mer miljövänligt transportsätt. Under 2011 har den procentuella ökningen av medlemmarna varit högre än någonsin och därför har Sunfleet även ökat på bilflottan för att tillgången till bil ska vara tillräcklig för medlemmarna. 480 bilar finns nu att tillgå i 27 orter i Sverige.

Susanne Malmström, operativ chef Sunfleet

- Vi har sedan starten av Sunfleet för drygt 10 år sedan sett att kännedomen om bilpool ökat från att vara nästan obefintlig till att man nu tar upp bilpoolsfrågan så snart ett nytt bostadsområde eller en ny stadsdel ska planeras. Även i mäklarnas annonser ser vi bilpool som ett säljargument mot de som ska välja ett nytt boende.

Den stora procentuella ökningen som skett visar att folk är mer benägna nu än förr att inte äga sin egen bil. Inne i de större städerna är det svårt att hitta parkeringsplats samtidigt som man inte vill använda bilen i onödan då det finns andra mer smidiga transportsätt. Ekonomi är också en bidragande faktor. I innerstaden i till exempel Stockholm så kostar det mycket att ha sin egen bil. Parkering och tullar är bara några av de extra kostnader som tillkommer förutom inköp och underhåll av själva bilen. Många som är med i bilpoolen är också väldigt måna om miljön. Att göra ett aktivt val att inte själv äga sin bil speglar många medlemmars engagemang.

- Lägre utsläpp på nya bilar äts upp av ökat traditionellt användande. Ständig urbanisering leder till trafikinfarkter och brist på parkeringsplatser. Allt fler vill ha en bekymmersfri och billigare tillgång till bil samtidigt som de är mindre benägna att äga sin egen. Det finns mycket som pekar på en enorm potential för bilpoolsbranschen och det börjar nu ta fart ordentligt, säger Peter Algurén, VD Sunfleet.

• stockholm

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 27 orter i Sverige. Med mer än 460 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ett Volvoägt bolag och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com