Intresset för reservarbetsplatser växer bland svenska företag - SunGard bygger 70 nya reservarbetsplatser

Hårdvarukrasch, mjukvaruproblem, strömavbrott, vattenskada, brand eller myndighetsavspärrning? Det finns många oförutsedda händelser som kan göra det omöjligt att nå eller arbeta på den egna arbetsplatsen, vilket kan få stora ekonomiska konsekvenser.Det har allt fler svenska företag insett och intresset för fysiska reservarbetsplatser utanför de egna lokalerna växer. Informationssäkerhetsföretag SunGard Availability Services bygger därför ytterligare 70 reservarbetsplatser i Stockholm.

– Det är definitivt så att svenska företag har fått upp ögonen för den här tjänsten, vilket är ett sunt tecken. Det innebär att man tar ansvar mot sina kunder, medarbetare och ägare, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services i Sverige.

Sedan tidigare erbjuder SunGard 85 reservarbetsplatser som nu är fullt abonnerade. De nya reservarbetsplatserna, 70 till antal, finns nu tillgängliga och är dedicerade för respektive företag som abonnerar på tjänsten.

Reservarbetsplatserna står färdiga att tas i bruk närhelst företagen behöver dem och omfattar fullt utrustade kontorsarbetsplatser, med PC, Internetaccess, skrivare, kopiatorer, telefoner, fax, data-/videoprojektor, kontorsmaterial, konferensrum, ,reception med mera. De kan även utrustas efter specifika behov, till exempel för företag inom finansbranschen. För att stå beredda för att kunna hantera större kriser kan företag även hyra speciella krisledningsrum.

Idag har inte företag råd att stå stilla för att IT-system lägger ner eller andra oförutsedda händelser inträffar som gör det omöjligt att nå den egna infrastrukturen.

– Med en alternativ plats med fullständig infrastruktur kan verksamheten fortgå utan större avbrott även om något oförutsett inträffar, till exempel försäljning, ordermottagning och upprätthållande av logistik. Dessutom kan den krisgrupp som företaget sätter samman för att lösa situationen arbeta tillsammans på ett mycket effektivare sätt när alla kommunikationsverktyg finns tillgängliga, säger Håkan Björklund.

För mer information, vänligen kontakta:

Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services i Sverige

Tele: 08-666 32 52, 070-55 90786

• Datasäkerhet

• krisberedskap
  • katastrofberedskap
  • arbetsplatser

Informationssäkerhetsföretaget SunGard Availability Services är ett av världens största företag inom kontinuitetsplanering och haveriberedskap (Business Continuity och Disaster Recovery).SunGard är experter på Backup och Recovery av affärskritiska servrar. I våra datorhallar finns serverplatser med övervakning och underhåll med högsta krav på säkerhet, tillgänglighet och miljövänlighet.Våra certifierade säkerhetskonsulter erbjuder oberoende rådgivning inom informations- och nätverkssäkerhet. SunGard äger även den ledande programvaran för att hantera, utveckla och underhålla företags beredskap- och kontinuitetsplaner.SunGard Availability Services är en del av SunGard Inc. som är ett av världens största företag inom finansiell programvara och Business Continuity med 20 000 anställda och en omsättning på 5,6 miljarder dollar.

Mer information finns på www.sungard.se.