Pressmeddelande -

Sungard Availability Services ingår tioårigt strategiskt partneravtal med John Menzies PLC

Sungard Availability Services ® (Sungard AS), en ledande leverantör av informationstillgänglighet genom IT-hantering, moln- och återställningstjänster, har idag slutit ett tioårigt strategiskt avtal med det globala flygmarktjänst- och logistikföretaget John Menzies PLC för att tillhandahålla IT-tjänster. Partnerskapet möjliggör för John Menzies att transformera sin nuvarande IT-infrastruktur till nästa nivå genom att använda Sungard AS globala och förstklassiga datacenters, molninfrastruktur, nätverk samt företagets omfattande erfarenhet av att leverera globala IT-lösningar.

Med utgångspunkt i sin nuvarande infrastruktur kommer John Menzies att använda sin IT-miljö som grund för investeringar i innovativa IT- och affärssystem, som skapar kreativa lösningar som särskiljer och förbättrar arbetsrutiner och kundupplevelser. Det är avgörande i dagens digitala tidevarv där kunderna förväntar sig omedelbar service - från flexibel och bekväm online shopping till ögonblickliga uppdateringar med reseinformation.

Med dagliga leveranser till 45 procent av Storbritanniens detaljhandlare, 144 flygplatser som kunder världen över samt en affär som levererar tjänster till över 300 flygbolag hanterar John Menzies miljontals transaktioner varje dag. Med verksamhet i 31 länder på över 150 platser behövde företaget en partner som inte bara kunde demonstrera en robust IT-infrastruktur, utan också tillhandahålla en solid plattform som kan skalas upp efter behov.

Som en del av mångmiljonkontraktet tar Sungard AS ansvar för John Menzies IT-nätverk och genomför en transformation till en molnbaserad lösning, som levererar de robusta, agila och framtidssäkra IT-tjänster som John Menzies behöver för att kunna växa såväl inom flygområdet som inom distributionstjänster.

Den första delen av projektet har påbörjats genom en framgångsrik migrering av Menzies återställningstjänster för SAP-miljön till Sungard AS huvuddatacenter i Storbritannien. Nästkommande fas inkluderar konsolidering av datacenter, managed services- och nätverkstjänster – som samtliga understöds av en utarbetad molnaktiveringsstrategi.

Steve Rick, Senior Vice President på John Menzies, kommenterar: ”Det här strategiska partnerskapet representerar ett stort steg för Menzies och skapar en ny plattform för ytterligare utveckling och innovation. Den utmärkta skalbarheten i Sungard AS IT-lösningar ger oss ett kostnadseffektivt sätt att skala upp för att möta våra affärsbehov och konsultationen som vi får är en god investering. Vi är övertygade om att det här gemensamma upplägget kommer att stötta vårt fortsatta fokus på att förbättra våra kunders upplevelser. Vi är väldigt glada över att få arbeta med en global partner som har en utmärkt meritlista inom IT i såväl utförande som strategi.”

Keith Tilley, EVP Global Sales and Customer Services Management för Sungard AS säger: “Sungard Availability Services har byggt sin framgång på att leverera starka strategiska partnerskap med framåttänkande organisationer som Menzies. Med många företag som nu, ovanpå sina legacysystem, uppdaterar sina IT-tillgångar genom att gå över till molnet har vi sett flera fall där företagen fallit offer för en ökad komplexitet. Det i sin tur har försvårat innovation. Men vår senaste undersökning inom området visar att över hälften[1] av företagen anser att de har vunnit stora fördelar genom att arbeta tillsammans med en partner: inklusive ökad agilitet[2], förbättrad kundservice[3] och snabbare produkt- och tjänsteutveckling[4]. Vi är glada att vi får möjligheten att arbeta så nära med Menzies för att skapa en modell och metod som inte bara levererar utan verkligen stärker de affärskritiska IT-system som stödjer deras globala kunders behov.”

För ytterligare information - kontakta:

Joe McDermott / Victoria Beech

Brands2Life

Email: sungardas@brands2life.com

Eller

Piper-Anna Shields

Sungard Availability Services

Email: piper.shields@sungardas.com

Brand Statement

The abbreviation for Sungard Availability Services is ‘Sungard AS’ as cited above. Please use ‘Sungard AS’ when abbreviating the name rather than ‘Sungard’ or ‘SunGard,’ which may confuse the reader with another separate company with a similar name.

About John Menzies plc

John Menzies plc is one of Scotland's largest companies. The company has two operating divisions, Menzies Aviation and Menzies Distribution. Both divisions operate in distinct B2B sectors where success depends on providing an efficient, high quality, time-critical service to their customers and partners. The company was established in 1833 and its head office is in Edinburgh, Scotland. Today the company is an international business with operations worldwide.Further information on John Menzies plc can be found at: www.johnmenziesplc.com, www.menziesdistribution.com and www.menziesaviation.com.

About Sungard Availability Services:

Sungard Availability Services (“Sungard AS”) is a leading provider of critical production and recovery services to global enterprise companies. Sungard AS partners with customers across the globe to understand their business needs and provide production and recovery services tailored to help them achieve their desired business outcomes. Leveraging 35 years of experience, Sungard AS designs, builds and runs critical IT services that help customers manage complex IT, adapt quickly and build resiliency and availability. Visit Sungard Availability Services at www.sungardas.co.uk or call 0800 143 413. Connect with us on LinkedIn , Twitter and our Blog.

Representing techUK (formerly Intellect), the trade association, Sungard AS is helping define ISO 27036 – the IT standard relating to information security in supplier relationships (including cloud services) as a member of SC27. Previously in a similar arrangement, Sungard AS helped develop both business continuity management standard BS 25999, now ISO 22301 and IT continuity management standard ISO 27031. Within the UK, Sungard AS became the first business continuity provider to secure certification against the BS 25999 Standard, which it retained in 2010. SunGard is also certified to ISO 27001 and ISO 9001, and compliant with IGSoC, PCI DSS and ISAE3402.

Sungard Availability Services is a trademark or registered trademark of SunGard Data Systems or its affiliate, used under license. The Sungard Availability Services logo by itself is a trademark or registered trademark of Sungard Availability Services Capital, Inc. or its affiliate. All other trademarks used herein are the property of their respective owners.