SunGard lanserar IT-infrastruktur som molntjänst till svenska företag

Amerikanska SunGard Availability Services har beskrivits som en utmanare inom cloud computing av analysföretaget Gartner. Nu lanserar SunGard IT-infrastruktur som tjänst (IaaS) till svenska företag som vill slippa att investera i egen servermiljö och alltid ha tillgång till datakapacitet, kommunikation och lagring utifrån behov. Med över 30 års erfarenhet inom kontinuitetsplanering och IT-haveriberedskap erbjuder SunGard en robust IaaS-lösning med hög säkerhet och tillgänglighet.

SunGard Availability Services molnlösning har lanserats i USA och Storbritannien och under våren kommer företaget att marknadsföra tjänsten brett även på den svenska marknaden.

För SunGard Availability Services är infrastruktur som tjänst en naturlig utveckling av de lösningar som företaget redan erbjuder inom informationstillgänglighet och IT-haveriberedskap – till exempel backup- och återställningstjänster samt colocation/managed hosting. Fördelen med SunGards IaaS är att kunderna slipper att investera i egen hårdvara och kan förlita sig på SunGards gedigna IT-infrastruktur och expertis, som har byggts upp under decennier för att säkerhetsställa att kunderna alltid har tillgång till affärskritiska system och information.

– Vi är väldigt nära kundernas IT-miljö redan idag och är vana att hantera en mängd olika system och kravställningar för att kunna erbjuda våra tjänster inom IT-haveriberedskap. Vi säkrar och återställer kundernas data direkt över internet och vi har kunder med egna servrar i våra datorhallar under våra övervakningstjänster. Infrastruktur som tjänst är ett naturligt ben i det erbjudandet och vänder sig till företag som i ännu högre grad vill koncentrera sig på sin kärnverksamhet och slippa investera kontinuerligt i hårdvara och drift, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services i Sverige.

SunGard erbjuder en molnlösning som levererar övervakning, nätverk, datorkapacitet, lagring och säkerhetstjänster som stödjer kundernas affärskritiska applikationer. Kunderna kör sina applikationer på samma sätt som om de hade en egen IT-infrastruktur, med skillnaden att de inte behöver investera i hårdvara, servermiljö och övervakning. De kan skala upp och ner datorkapacitet och lagring utifrån verksamhetens behov och välja en helhetslösning eller delar av SunGards erbjudande – till exempel lagring. Tjänsten stöds av service level agreements, SLA, för hög tillgänglighetsgrad. All data lagras och hanteras inom EU för svenska kunder.

– Vi har redan från början fokuserat på att utveckla IaaS-lösningar med hög säkerhet som integrerar backup- och återställningsmöjligheter. Jag tror också att vår kärnverksamhet – tjänster inom IT-haveriberedskap - tilltalar företag och organisationer som söker en pålitlig leverantör av molntjänster, säger Håkan Björklund.

SunGard Availability Services i Sverige kommer att marknadsföra tjänsten i tidningar och på webben, samt med en luftballong som svävar över Stockholm från och med maj 2011. Det finns även en film om beskriver SunGards erbjudande på www.sungard.se.

SunGard Availability Services:

Hardy Lagerberg, Teknikchef på SunGard Availability Services, Sverige

Tele: 08-666 32 13

E-post: hardy.lagerberg@sungard.se

SunGard Availability Services:

• molntjänster
  • molntjänster iaas
  • iaas
  • serverhall
  • servermiljö
  • it-infrastruktur
  • it-infrastruktur som tjänst
  • it-haveriberedskap
  • haveriberedskap
  • lagring
  • lagringskapacitet
  • molnet

SunGard Availability Services är ett av världens största företag inom haveriberedskap (Disaster Recovery) och IT-infrastrukturtjänster med över 10 000 kunder i USA och Europa. SunGard har datorhallar och reservarbetsplatser som motsvarar en yta av 480 000 kvadratmeter. Inom haveriberedskap erbjuder SunGard rådgivning, kontinuitetsplanering, backup- och återställningstjänster till kunder inom alla branscher. Därigenom säkras deras tillgång till IT-system och affärskritisk information även vid nödsituationer. SunGard äger också den ledande programvaran for att hantera, utveckla och underhålla företags beredskaps- och kontinuitetsplaner. Inom IT-infrastrukturtjänster levererar SunGard serverplats (colocation), Managed Hosting och Infrastruktur som tjänst (molntjänst IaaS) för att kundernas IT-system alltid ska vara tillgängliga. SunGard Availability Services ingår i SunGard Inc med 20 000 anställda och en omsättning på 5 miljarder dollar.