SunGard öppnar Sveriges grönaste datorhall

Nu kan svenska företag hyra serverplats miljövänligt. Informationssäkerhetsföretaget SunGard Availability Services slår i dag upp portarna för Sveriges grönaste datorhall för samlokalisering, i Sätra utanför Stockholm. Med elförsörjning enkom från vindkraft, en energieffektivitet på rekordnivån 1,3 PUE och förberedd för återvinning av överskottsvärme sätter hallen en ny grön standard för företag och organisationer som vill hyra serverplats med både driftsäkerhet och miljöhänsyn för ögonen.

Datorhallar är normalt stora energislukare där inte minst kylsystemet för värmen från servrarna drar stora mängder el. Analysföretaget Gartner har presenterat beräkningar som visar att den globala IT-användningen idag står för ett lika stort koldioxidutsläpp som flygindustrin. Nästan en fjärdedel av dessa utsläpp, som är kopplade till kraftförsörjning, stod världens datorhallar för*. Konsultföretaget McKinsey rapporterade förra året siffror som pekar på att den globala användningen av IT år 2020 kommer att stå för 3 procent av utsläppen av växthusgaser, om inte IT-branschen blir bättre på att spara energi.

– Det är därför satsningen på en toppmodern och miljövänlig datorhall så viktig. Vi inom IT-industrin har ett stort ansvar att hjälpa företag och organisationer att kunna ta miljövänliga beslut kring IT i alla led. Vår målsättning har varit att kunna erbjuda Sveriges grönaste datorhall för företag och organisationer som vill hyra serverplats, och jag är väldigt stolt över att nu kunna öppna hallen för våra kunder, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services i Sverige.

PUE-faktor på låga 1,3 ger stora kostnadsbesparingar

PUE (Power Usage Effectiveness) är den måttenhet som används för att fastställa energieffektiviteten i datorhallar och bestäms genom att dividera mängden kraft som förs in i ett datacenter med den mängd kraft som används för att driva själva servrarna i hallen. PUE är ett nyckeltal, där den totala effektiviteten förbättras i takt med att kvoten minskar mot 1.

SunGards datorhall är mycket energisnål i jämförelse med konventionella datorhallar. Istället för kylförsörjning från kompressordrift året runt använder SunGards nya hall den ofta kyliga svenska uteluften för sitt kylsystem. Detta och andra energibesparande åtgärder halverar elförbrukningen för hallens stödsystem och ger ett PUE-tal på 1,3 vilket kan jämföras med konventionella datorhallar som ofta har PUE-tal mellan 1,5 och 2,0.

- Ett PUE-tal på 1,3 innebär att kylsystemet och andra stödsystem i vår nya datorhall inte drar mer än 0,3 kilowattimme för varje kilowattimme som används av servrarna i datorhallen. Därmed halverar vi energiförbrukningen för att kyla bort värme jämfört med traditionella datorhallar vilket motsvarar nästan en miljon kronor i sänkta elkostnader årligen. Den kostnadsbesparingen kommer våra kunder tillgodo och på så vis går miljöhänsyn och kostnadseffektivitet hand i hand, säger Håkan Björklund.

100 procent vindkraft i SunGards datorhallar

Datorhallen i Sätra drivs enbart via el som kommer från vindkraft, vilket även gäller för SunGards andra datorhall i Sverige (Stockholm). På årsbasis köper SunGard 5800 MWh för att driva datorhallarna och genom att enbart använda el producerad av vindkraft minskas utsläppen av koldioxid med 713 ton per år.

Ett annat klimatinitiativ kring datorhallen i Sätra är att den är förberedd för att återvinna värme som servrar och övrig utrustning producerar. Överskottsvärmen kan i framtiden skänkas till omkringliggande fastigheter och hyresgäster när efterfrågan finns.

Fakta om datorhallen i Sätra

Datorhallen har en kapacitet på cirka 750 kW och rymmer 300 rack. Målgruppen är kunder som behöver säkert utrymme och garanterad kraft- och kylförsörjning som ett komplement eller alternativ till en egen hall.

- Självförsörjande system inom kraft och kyla vilket ökar kontroll och tillgänglighet

- Redundant enligt N + 1, dvs. reserver på vitala funktioner för garanterat avbrottsfri drift.

- Energisnål kylning med halverad energiförbrukning.

- Förbered återvinning genom att överskottsvärme skänks till intilliggande kontor.

- Enbart grön el från vindkraft.

Entreprenör har företaget Coromatic varit som uppför 50-60 datorhallar per år.

För mer information:

Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services i Sverige
Tele: 08-666 32 52, 070-55 90786
Se också www.sungard.se.

* www.gartner.com/it/page.jsp?id=530912

Informationssäkerhetsföretaget SunGard Availability Services är ett av världens största företag inom kontinuitetsplanering och haveriberedskap (Business Continuity och Disaster Recovery).

SunGard är experter på Backup och Recovery av affärskritiska servrar. I våra datorhallar finns serverplatser med övervakning och underhåll med högsta krav på säkerhet, tillgänglighet och miljövänlighet

Våra certifierade säkerhetskonsulter erbjuder oberoende rådgivning inom informations- och nätverkssäkerhet. SunGard äger även den ledande programvaran för att hantera, utveckla och underhålla företags beredskap- och kontinuitetsplaner.

SunGard Availability Services är en del av SunGard Inc. som är ett av världens största företag inom finansiell programvara och Business Continuity med 20 000 anställda och en omsättning på 5,6 miljarder dollar.

• miljövänlig
  • koldioxidbesparing