Konstnärsparet Karin och Marc Broos tar emot Kulturpriset till Göran Tunströms minne i Rottneros park när Sunne kommun firar nationaldagen.

Karin och Marc Broos fick kulturpriset till Göran Tunströms minne

Konstnärsparet Karin och Marc Broos har tilldelats Kulturpriset till Göran Tunströms minne. Prissumman är på 20 000 kronor och delas ut till lokalt verksamma kulturpersonligheter som har berikat kulturlivet i Sunne.

Priset delades ut när Sunne kommun livestreamade sitt nationaldagsfirande från Rottneros park.

Motivering: "För modet att våga utmana och ifrågasätta samhället genom konsten och samtidigt skapa en nationellt och internationellt känd och erkänd konstinstitution i Sunne. Marc och Karin Broos konstnärskap bidrar med att skapa förutsättningar för kulturutvecklingen i Sunne. De har visat att en dröm inte behöver stanna vid en dröm"

Utmärkelsen Årets ungdomstalang, 2020 delades också ut. Syftet med priset är att uppmuntra ambitiösa ungdomar som är förebilder och kan inspirera andra. Talangen kan finnas inom vilket område som helst. Priset gick i år till Victoria Hjerpe Östlind, 21.

Motivering: ”Med stort engagemang på kulturskolan i Sunne och som dansare/koreograf i Sunnerevyn, inspirerar hon andra. Victoria Hjerpe Östlind är en skicklig dansare och pedagog som alltid gör sitt bästa och visar andra att allting är möjligt. Med sina planer på att starta ett konsultbolag i Sunne efter sin examen inom ekonomi, önskar vi henne all lycka i framtiden”.

Tal hölls av kommunstyrelsens ordförande, Gunilla Ingemyr (C) där hon uppmanade oss alla att fortsätta följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att bromsa smittspridningen. Hon påminde oss samtidigt om allt roligt och intressant som finns att göra och ta del av i närmiljön.

– Det är viktigt att vi gynnar det lokala och tar ansvar för vår bygd så att vi har något kvar efter corona.

Hon hyllade Sunneborna som hjälper varandra liksom alla inom vård och omsorg som gör ett fantastiskt jobb i en svår tid.

– Tack för att ni håller i, håller ut och håller avstånd. Om alla tar ett stort ansvar behöver kanske inte restriktionerna dras åt igen.

Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande, Tobias Eriksson (S) skickade en välkomnande hälsning till nya svenska medborgare i Sunne.

Elever från kulturskolan i Sunne sjöng. Alfons Olsson framförde nationalsågen och Hanna Ansmark framförde Värmlandsvisan. Ingrid Esbjörnsson Hedlund ackompanjerade vid pianot.

Gunilla Ingemyr (C)
Kommunstyrelsens ordförande