Det lokala näringslivet behöver stöd av både invånare, andra företagare, regeringen och kommunen i det här läget. Sunne kommun uppmanar till att stötta företagen och samtidigt följa regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Sunne kommun vill underlätta för företagen

Sunne kommun inför följande åtgärder för att stötta det lokala näringslivet med anledning av Corona-viruset. Kommunen följer utvecklingen och fler stödjande åtgärder kan komma.

• Företagen i Sunne kan få anstånd med betalning, eller uppdelning av betalning, av fakturor utställda av Sunne kommun. Detta är ingen generell åtgärd – varje enskilt fall bedöms. En e-tjänst tas fram för att förenkla ansökan om anstånd
  • Myndighetsutövning, som exempelvis bygglov eller tillsyn inom miljöområdet, genomförs med stor förståelse för den mycket ansträngda situation många företag befinner sig i. Syftet är också att minimera smittspridning till riskgrupper. Myndighetsutövningen planeras utifrån rådande omständigheter. Komnmunen kan bevilja anstånd med betalningen efter ansökan
  • Alla leverantörsfakturor hanteras skyndsamt. Någon ansökan behöver inte göras
  • Sommarsäsongen för uteserveringar är normalt 13 april till 9 oktober. Tidsgränsen är nu flexibel. Företagaren behöver dock ansöka om tillstånd hos polisen
  • Om intresse finns bland företagen i centrum att anordna gatuförsäljning utanför egen butik ska kontakt tas med Anders Bergström, trafik och park, Sunne kommun. Detta är avgiftsfritt
  • Företagen i Sunne kan alltid vända sig till kultur- och näringslivsenheten med specifika frågor om företagandet. Bland annat finns goda exempel på kreativa initiativ som bygger på sociala medier. Här erbjuder enheten starthjälp. Samlad information finns via länken https://sunne.se/sv/naringsliv/
  • Livsmedelsbutiker har möjlighet att erbjuda hemsändning av varor. Sunne kommun ersätter butiken med ett fast belopp. Hemsändningen är till för konsumenter i gles- och landsbygd som har svårt att själva ta sig till butiken. Hemsändning är till för året-runt-boende och den enskilde ansöker hos sin butik. Varorna levereras av livsmedelsbutiken. Information om hur man ansöker finns via länken https://sunne.se/sv/kommun/stod-och-omsorg/bo-hemm...

– Det är viktigt att det lokala näringslivet får stöd av både invånare, andra företagare, regeringen och kommunen i det här läget. Vi uppmanar till att stödja handeln och företagen lokalt och samtidigt följa regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande, Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande och Torbjörn Dybeck, kommunchef i Sunne.

Har du frågor kontakta

Gunilla Ingemyr (C)