Thorsten Flinck kommer till Fryksdalsdansen

Thorsten Flinck kommer till Fryksdalsdansen

Thorsten Flinck kommer till Fryksdalsdansen 27 juli. 2012 medverkade Flinck och kompbandet Revolutionsorkestern i Melodifestivalen med låten ”Jag reser mig igen”. Där han gick till final via andra chansen där han slog ut Sean Banan. I finalen så hamnade Flinck på en åttonde plats totalt, inräknat de utländska jurygruppernas röster, men vann en hedervärd tredje plats enbart baserat på antal röster givna av svenska folket!
Albumet "En dans på knivens egg" släpptes 2012 och där texten, och i en del fall även musiken, till flera av låtarna har specialskrivits för Thorsten av Ted Ström.

År 2008 bildade han Revolutionsorkestern och man gav ut albumet "Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern" 2011. På skivan gjorde man nytolkningar av verk signerade bl a Townes van Zandt och Nick Cave, samt stycken ur den svenska visfloran, allt inramat i rock- och balladformen. "Långt bort högt upp i det blå" släpptes som singel.

Flinck var anställd vid Dramaten mellan åren 1986 och 2002, och han verkade där som både skådespelare och regissör