SunPine inviger hartsproduktionen

Måndagen den 13 juni invigdes SunPines hartsproduktion med pompa och ståt på site. Representanter från leverantörer, kunder, ägare och andra samarbetspartners deltog, så väl som SunPines egna anställda. En delägare till SunPine är Lawter som även är SunPines största kund på harts. Lawter ägs i sin tur av det internationella kemiföretaget Harima Chemicals som också var representerade på invigningen i form av Harimas CEO, mr Yoshihiro Hasegawa. På bilden ser vi mr Hasegawa, när han inviger hartsproduktionen och klipper det ceremoniella bandet.

Sunpine_invigning_12Från vänster i bild: Robert Wikman, Yoshihiro Hasegawa, Åsa Nordmark, Hilda Carlén.

Sunpine_invigning_01Invigning av SunPines hartsproduktion.

Sunpine_invigning_02
Fredrik Hellesøy, Preem

Sunpine_invigning_08
Helena Stenberg, kommunalråd Piteå kommun

Sunpine_invigning_10
Magnus Edin, SEO SunPine

Sunpine_invigning_13
Lars Stigsson, Kiram samt Yoshihiro Hasegawa CEO Harima Chemicals

• Miljö, energi

SunPines vision är att från ett hållbart skogsbruk utvinna produkter som möjliggör en grön omställning. Fördelarna med SunPines produkter är uppenbara. Vår råvara kommer från den svenska skogen och det hållbara svenska skogsbruket. Om man ser till hela kretsloppet så bidrar våra produkter – talldiesel, harts och bioolja – till synnerligen låga utsläpp av växthusgaser. Eftersom t.ex. talldiesel framställs av restprodukter från massaindustrin konkurrerar vår tillverkning inte med livsmedelsproduktion vilket gäller många andra typer av biodrivmedel som har raps, sockerrör, spannmål eller soja som råvara.