SunPine utökar samarbetet med LHF/MSSK

LHF/MSSK:s arbete för att lyfta damhockeyn har blivit tv-dokumentär och internationell nyhet. Nu skriver SunPine ett nytt större sponsoravtal.

– Det är tack vare företag som SunPine som vi kan utveckla damhockeyn, säger forwardsstjärnan Emma Nordin.

SunPine som tillverkar talldieseln som via Preem når marknaden som Sveriges enda Svanen-märkta diesel, Preem Evolution Diesel, har en tydlig sponsringspolicy. Gäller det elitidrott sponsrar man enbart damer.

Magnus Edin, vd, SunPine:

– Vi vill ge tillbaka till lokalsamhället i regionen och har därför engagerat oss i elitidrotten. Men då jämställdhet är en självklarhet för oss vill vi specifikt hjälpa till att rätta till villkoren för elitsatsande damidrottare. Det är ett grundläggande fel i strukturen att det är så stor ekonomisk skillnad som det är i dag.

I höstas gjorde företaget en kupp när man valde att matcha UEFA:s Champions League-bonus till SM-vinnarna Piteå IF.

Edin:

– De fick 250 000 för att de kvalificerat sig till Champions League av UEFA, hade herrlaget Malmö FF kvalificerat sig hade de fått 220 miljoner. Det är en orimlig skillnad. Så vi matchade den bonusen med 250 000 och uppmanade andra att göra samma sak.

I dag har damallsvenska Piteå IF fått in över en miljon extra från olika sponsorer.

När det gäller LHF/MSSK har Edin följt satsningen som gjorts och imponerats:

– Ni gör ett bra jobb i klubben som långsiktigt kommer att utveckla damhockeyn, självklart vill vi stötta det arbetet, säger Edin.

Emma Nordin, en av stjärnorna i LHF/MSSK:

– Det känns fantastiskt bra att vi kan få det här stödet av ett företag som delar våra värderingar. Det är verkligen kul att näringslivet vill sponsra oss.

Michelle Karvinen, LHF/MSSK:

– Det känns jättekul att få har er med på matchtröjan, vi är stolta över det. Det är viktigt för oss att få den här möjligheten att utveckla damhockeyn. Det är viktigt för mig personligen.

• Luleå

SunPine ägs idag av Preem, Sveaskog, Södra och Lawter.