Sunread Sweden AB lanserar nya bifokala solglasögonmodeller för 2015

Syftet med att bära solglasögon är för de allra flesta att man lättare ska kunna se i starkt solljus. Det är också viktigt ur skyddssynpunkt då starkt solljus kan skada ögats lins. Man bör redan från tidig ålder börja använda solglasögon. Extra viktigt är det att skydda ögat när man befinner sig vid reflekterande ytor som snö, vatten och sandstränder.

Det är också viktigt att skydda ögonen mot yttre påverkan där både linser och bågar ska skydda ögat som tyvärr ej reparerar sig självt. Med högsta standard för skydd mot partiklar med hög hastighet har Sunread 2 mm polykarbonatlins och Grilamid bågar som med innehåll av nylon ger ett extra skydd och testade i enlighet med högsta standard för skyddglasögon.

När vi åldras börjar vi märka att synen inte längre är som den en gång varit. Ungefär i 40-45 års-åldern börjar den fokuserande linsen i ögat, kristallinsen, bli att stelare och mindre elastisk. Detta resulterar i att linsen inte längre kan ändra läge för att anpassa ögat till seende på olika avstånd.

För en person med normal syn innebär detta att man får svårt att fokusera på nära håll medan man däremot ser bra på längre håll. Denna naturliga förändring kallas för ålderssynthet eller presbyopi och drabbar oss alla förr eller senare. Bifokala linser har funnits ett tag men med ny teknik där formen på linserna ger en utomordentligt behagligt användning både som läsglasögon och som vanliga solglasögon.

Sunread's modeller kommer med och utan bifokala linser där ett par läsglasögon med varierande höjd sitter i nederkanten av linsen. Sunread linser för Golf har 12 mm läsfält som ej stör vid utslag eller putting och 14 mm i modeller för segling, fiske, jakt och annan krävande sport där kravet på läsdelen är större och ger då ett större läsområde, dock utan att nämnvärt störa det vanliga seendet.

Genom att gjuta linserna i olika tjocklek längs linsen och med kurvor för bästa optiska återgivning, så kallade asfäriska linser blir resultatet för användaren optimalt i den styrkan som behövs för perfekt seende.

Linser i olika färger filtrerar ljuset for olika användningsområden och Sunread linser som är helgjutna utan laminat med 100% polaroid och 100% UV 400 skydd. Alla funktioner är injicerade i gjutprocessen och linsen kommer i olika filter styrkor och linsfärger noggrant utvalt för olika aktiviteter och testade av professionella inom många olika sporter.

Försäljning i Sverige

Sunshine Living AB (Väst och Syd)

TOTC Sweden AB (Öst och Nord)