Pressmeddelande -

Sunwind Gyllings Krispaket - ser till att du är bättre förberedd om något oväntat sker

Omfattande stormar, bränder och el- och värmeavbrott. Alla är händelser som snabbt kan orsaka en allvarlig kris om du har otur och inte är ordentligt förberedd. Nu lanserar Sunwind Gylling två nya krispaket med produkter att ha i hemmet så att du klarar dig bättre om en oväntad händelse skulle ske.

De senaste årens ökande naturfenomen har tydligt visat hur sårbart vårt samhälle är, inte minst det stora behov vi idag har av el. När elen inte fungerar kan vardagen bara efter en väldigt kort tid bli besvärlig. Vi tar lite för givet att allt ska fungera med exempelvis el, vatten och värme här i Sverige, vilket det visat sig att det inte alltid gör. Ett förändrat klimat kan dessutom innebära att stormar, bränder och översvämningar kan bli vanligare samtidigt som många av oss inte har någon beredskap alls. Att se till att du får en bra beredskap hemma när det oväntade sker är inte så svårt, du måste bara veta vilka saker det är som det är klokt att fylla din krislåda med.

– Efter förra årets bränder och vinterns stora storm Alfrida har vi på Sunwind Gylling märkt en ökad efterfrågan från våra kunder att få hjälp med att ta fram produkter för att klara liknade situationer när el, vatten och kommunikation slås ut. Det är faktiskt inte bara från de som bor ute på landet, utan även från stadsbor. Därför har vi nu tagit fram två krispaket som ser till att du får en god hemberedskap och klarar dig på ett bra sätt om olyckan skulle vara framme. Produkter som ser till att du klarar värme, matlagning, vattenförvaring, energi, toalett, belysning och kommunikation, säger Inger Tallén, vd på Sunwind Gylling.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, rekommenderar att du ska se till så att du klarar tre dygn, det vill säga 72 timmar, utan stöd från myndigheter om en kris skulle uppstå. Att fixa en krislåda att ha undanstoppad i hemmet är därför både viktigt och klokt. Sunwinds krispaket kommer i två storlekar, Family och Basic. Båda paketen innehåller:

• LED-lykta med solpanel, den går även att ladda med 230V, 12V-adapter eller manuellt med vev.
  • Vattendunk som rymmer 10 liter.
  • Gasolkök.
  • Portabel toalett.
  • Överlevnadsradio.
  • Värmefiltar.
  • Tändstickor och första förband.

I Family-paketet ingår även:

• Lithium Power Pack, en kraftig multifunktionell strömförsörjning.
  • Fotogenkamin som ger snabb uppvärmning och som har mycket god värmestrålning, både inne och utomhus.

Både LED-lyktan och överlevnadsradion har USB-uttag där du kan ladda exempelvis mobilen. Det medföljer inga matvaror eller vatten i våra paket utan vi hänvisar till Livsmedelsverkets ”Matförrådslista”. Har du husdjur, glöm då inte att se till att det även finns mat till dem i krislådan.

• Friluftsliv

• #fritid

Sunwind Gylling är en del av Gylling-gruppen. Vi har sedan starten, i mitten av 1980-talet, varit den ledande leverantören i Sverige av energi- och komfortlösningar till stugor som inte har tillgång till det ordinarie elnätet. Under åren har affärsidén utvecklats och breddats. Idag kan vi erbjuda ett bredare utbud av produkter och nya tekniska lösningar som gör det möjligt för stugägare utan tillgång till elnät en komfort och bekvämlighet som är fullt jämförbar med vad du kan få via det ordinarie elnätet. Vårt sortiment omfattas idag också av produkter för båtliv, husvagn och husbil kompletterat med komfortlösningar för trädgård och fritidshus med el.

Inger Tallén

Presskontakt VD Sunwind Gylling +46 73 940 1967