Dagens PISA-undersökning: Surfa Lugnt driver på att skolan kan bättre!

Senaste digitala PISA-undersökningen bekräftar det som vi i Surfa Lugnt möter dagligen. Tillgång till dator i Sveriges skolor är ganska god och ökar hela tiden. Dessvärre verkar allt färre skolor tala om hur man använder datorer pedagogiskt i undervisningen och hur vi alla visar nätrespekt mot varandra.

Ur IIS:s rapport Eleverna och Internet 2014 kan man läsa att 96% av eleverna på mellanstadiet har en smartphone. Ändå får bara 51% av eleverna uppgifter som kräver internet. Och mer än var femte elev använder inte internet i skolan dagligen trots att de gör det privat. Bland högstadieelever konstaterar IIS att endast 6 % av högstadieeleverna talar regelbundet i skolan om hur internet ska användas trots att eleverna tillbringar timmar privat dagligen på nätet.

- Det är beklagligt att vi i Sverige halkar efter när det gäller IT-utveckling och borde vara en väckarklocka för politiker och skolledare. Det behöver inte vara särskilt komplicerat utan det handlar om att alla lärare borde nyttja och tala om nätet med eleverna, säger Kristina Axén Olin, styrelseordförande Surfa Lugnt.

- Barn och unga använder datorer och mobiler flera timmar dagligen, framför allt för att kommunicera, spela spel, lyssna på musik och söka information. Men när det gäller att använda datorer i skolundervisningen är siffror skrämmande låga. Det är hög tid att Sverige beslutar om en digital strategi för skolan och följer upp läroplaner och förändrar lärarutbildningen så att Sverige anpassar utbildningen till 2000-talet! fortsätter Kristina Axén Olin.

• Skola

Om Surfa Lugnt

Nätverksorganisationen Surfa Lugnt har funnits sedan 2005 och arbetar för att höja vuxnas kunskaper kring ungas vardag på internet och inspirera vuxna att engagera sig i ungas nätvardag.

Surfa Lugnt samlar myndigheter, företag och ideella organisationer och erbjuder experter inom internetsäkerhet kring barn- och ungdomsfrågor och erbjuder en gemensam plattform för kommunikations- och utbildningsinsatser mot föräldrar, lärare, pedagoger och andra viktiga vuxna.

Besök oss gärna på www.surfalugnt.se!

Partners i Surfa Lugnt är:

Aftonbladet, BRIS, ComHem, Facebook, Fryshuset,  IT&Telekomföretagen inom Almega, PTS, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur),  Telenor och Bredbandsbolaget.

Karin Nygårds

Presskontakt Ordförande Surfa Lugnt 0705662800