Polhems elevkår i Lund – vinnare av 2015-års Surfa Lugnt-pris!

Efter öppen omröstning på SurfaLugnt.se och jurybedömning är årets mottagare av Surfa Lugnt-priset korad. Elevkåren vid Polhemskolan i Lund kammar hem priset om 25 000 kronor för att fortsätta sitt föredömliga arbete kring nätkränkningar bland unga.

För fjärde året i rad delas Surfa Lugnt-priset ut till den organisation som bäst främjar kommunikation mellan unga och vuxna på nätet. Idag på Safer Internet Day korade Surfa Lugnt vinnaren - Polhems elevkår - vid ett webbsänt event i riksdagen med följande motivering:

”Elevkåren på Polhemskolan i Lund har på ett engagerat och föredömligt sätt ordnat aktiviteter för att markera mot kränkningar och trakasserier på nätet. I samverkan med rektor, lärare och kurator har de proaktivt drivit frågor där unga till unga står upp för nätrespekt.”

- Att Polhemskolans elevkår får årets Surfa Lugnt-pris betyder att den positiva kraft som finns hos elever får uppmärksamhet. Tillsammans med de som arbetar i skolan arbetar vi för en gymnasietid där trygghet, trivsel och gemenskap är grunden för framgångsrika studier. Priset är en bekräftelse på det goda arbete som görs och betyder att vårt arbete kan utvecklas ännu mer, säger Isa Galvan, ordförande, och Linnea Holst, verksamhetsansvarig vid Polhems elevkår.

- Vi på Polhemskolan är oerhört stolta och glada över att det arbete vår elevkår och alla engagerade elever gör uppmärksammas genom årets Surfa Lugnt-pris. Eleverna är en resurs och en samarbetspartner som är viktig för vår skola, för alla skolor, i arbetet för en positiv skoltid och goda resultat, säger Petra Karlsson, biträdande rektor vid Polhemskolan i Lund.

– Polhemskolans elevkår är verkligen värda att premiera för deras engagemang och förhoppningsvis kan deras arbete spridas till andra skolor, säger Kristina Axén Olin, ordförande i Surfa Lugnt.

Läs mer om Surfa Lugnt och priset på SurfaLugnt.se.

• Skola

Om Surfa Lugnt

Nätverksorganisationen Surfa Lugnt har funnits sedan 2005 och arbetar för att höja vuxnas kunskaper kring ungas vardag på internet och inspirera vuxna att engagera sig i ungas nätvardag.

Surfa Lugnt samlar myndigheter, företag och ideella organisationer och erbjuder experter inom internetsäkerhet kring barn- och ungdomsfrågor och erbjuder en gemensam plattform för kommunikations- och utbildningsinsatser mot föräldrar, lärare, pedagoger och andra viktiga vuxna.

Besök oss gärna på www.surfalugnt.se!

Partners i Surfa Lugnt är:

Aftonbladet, BRIS, ComHem, Facebook, Fryshuset,  IT&Telekomföretagen inom Almega, PTS, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur),  Telenor och Bredbandsbolaget.

Karin Nygårds

Presskontakt Ordförande Surfa Lugnt 0705662800