Prata #nätrespekt i skolan!

Imorgon på Safer Internet Day 10 feb 2015 manifesterar Surfa Lugnt sin skolkampanj #nätrespekt i riksdagen genom att webbsända en paneldiskussion med Surfa Lugnts experter och elever kl 9.00-9.30. Sveriges skolor är välkomna att följa denna live på SurfaLugnt.se.

Surfa Lugnt driver sedan i november skolkampanjen #nätrespekt för att Inspirera grundskolor och gymnasier över hela landet att under Safer Internet Day 2015 ha en schemalagd timmes undervisning för elever, lärare och rektorer om positivt nätbeteende.

Som en del av skolkampanjen har Surfa Lugnts experter tagit fram ett nytt skolmaterial: ett föreläsningsmaterial för vuxna och ett förslag till lektion och samtalsguide för vuxna och unga. Båda materialen består av en Powerpoint-presentation och ett talmanus. Ta del av materialen här.

Under Safer Internet Day 2015 kommer också Surfa Lugnt att kora årets Surfa Lugnt-pristagare. Surfa Lugnt-priset på 25 000 kronor delas för fjärde gången ut till ett projekt eller en organisation som inspirerar till kommunikation, engagemang och kunskapsutbyte mellan unga och vuxna på nätet. Prisutdelningen äger rum i riksdagen och webbsänds live kl 9.45.

Webbsändningen kan ses live på SurfaLugnt.se.

Surfa Lugnt samlar myndigheter, företag och ideella organisationer och erbjuder experter inom internetsäkerhet kring barn- och ungdomsfrågor och erbjuder en gemensam plattform för kommunikations- och utbildningsinsatser mot föräldrar, lärare, pedagoger och andra viktiga vuxna.

Besök oss gärna på www.surfalugnt.se!

Aftonbladet, BRIS, ComHem, Facebook, Fryshuset,  IT&Telekomföretagen inom Almega, PTS, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur),  Telenor och Bredbandsbolaget.