Tre slutkandidater klara för Surfa Lugnt-priset 2015!

Efter en öppen röstning på Surfa Lugnt.se går Panda Planet, Polhemsskolans elevkår i Lund och Föreningen Tilia vidare som slutkandidater till Surfa Lugnt-priset 2015. En jury, som består av Surfa Lugnts styrelse, kommer att utse det vinnande bidraget som vinner 25 000 kronor för fortsatt utveckling av verksamheten. Vinnaren kommer att presenteras i samband med Safer Internet Day den 10 februari 2015.

Kort om de tre kandidaterna som gått vidare:

Världsnaturfonden (WWF) har en community för barn och ungdomar mellan 8-13 år. Sidan har en tydlig policy och trivselregler för hur medlemmarna ska behandla varandra. Den ansvariga redaktionen är närvarande på sidan och diskuterar frågor om djur, natur och andra ämnen som dyker upp tillsammans med medlemmarna.

Polhemskolans elevkår visar stort prov på lösningsorienterat arbete mellan alla parter i skolan för att få bukt med nya sorters kränkningar och trakasserier som nätet och sociala medier för med sig.

Föreningen Tilia arbetar med ungas psykiska hälsa. De sitter med i Stöd & Svar-panelen på Ungdomar.se, driver chatt-, telefon- och mailstöd och ett stort opinionsbildande arbete. Föreningen drivs av riktiga eldsjälar och de använder internet på ett ypperligt sätt för att kommunicera ut sitt arbete och stödja unga.

Surfa Lugnt-priset uppmärksammar positiva internetsatsningar som främjar kommunikation och kunskapsutbyte mellan unga och vuxna på nätet. Priset delas ut för fjärde gången och tidigare pristagare är Tjejzonens Storasystrar på nätet (2014)Ängdala Skolor (2013) och fritidsgården Kulan på Lidingö (2012).

Priset delas ut årligen i samband med Safer Internet Day

Surfa Lugnt samlar myndigheter, företag och ideella organisationer och erbjuder experter inom internetsäkerhet kring barn- och ungdomsfrågor och erbjuder en gemensam plattform för kommunikations- och utbildningsinsatser mot föräldrar, lärare, pedagoger och andra viktiga vuxna.

Besök oss gärna på www.surfalugnt.se!

Aftonbladet, BRIS, ComHem, Facebook, Fryshuset,  IT&Telekomföretagen inom Almega, PTS, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur),  Telenor och Bredbandsbolaget.