Succé på Energitinget

Sustainable Innovations session på Energitinget blev en veritabel succé.

Den lokal vi tilldelats blev snabbt fullsatt och tidvis var det fullt inte bara på sittplatserna och längs väggen bak i lokalen – det fanns till och med åhörare som stod utanför den öppna dörren för att lyssna!

Sessionen var upplagd så att den kronologiskt följde historien bakom bildandet av Sustainable Innovation – från forskningsprogrammet Energi, IT, Design till dagens Sust.

Andres Muld på Energimyndigheten inledde och berättade om sitt engagemang och Energimyndighetens skäl till att engagera sig i frågor om energieffektivisering. Staffan Truvé från Interactive Institute och Lennart Fahlén från SICS följde och lyfte fram designens roll i tillämpningen av nya produkter och tjänster.

Sustainable Innovations forskningsdirektör professor Bo Dahlbom avslutade den första delen av sessionen med en exposé över människans historia och lyfte, i ett stort (bokstavligen universellt!) sammanhang, fram utvecklingens och ekonomins betydelse för att lösa de utmaningar mänskligheten står inför.

Efter kaffepausen presenterades Sust, de frågeställningar som vi arbetar med och medlemsföretagen. Tre snabba minidebatter tog upp projektverksamhets roll, teknikutveckling och hur den tillämpas och slutligen vem som tjänar på energieffektivisering.

Företrädare för Riksbyggen, Fagerhult, ÅF, Logica, JM, Fortum och Scania deltog och delade med sig av värdefulla insikter från sina respektive företags vardag. Denna inblick i konkreta företagsverklighet var något som åtskilliga åhörare lyfte fram som särskilt värdefullt efter sessionen

Inför den avslutande paneldebatten delgav Vattenfall och ett av dess konsulter en lika roande som upplysande bild av vad svenska folket vet, tycker och vill göra på energieffektiviseringsområdet.

Som avslutning sammanfattades dagens intryck av en namnkunnig panel bestående av Sofia Arkelsten (riksdagsledamot, M), Svante Axelsson (generalsekreterare SNF), Christina Brinck (enheten för direktinvesteringar på 6 AP-fonden) och Anders Ydstedt (entreprenör och debattör) under ledning av styrelseordföranden i Sust, Peter Nygårds, Swedbank.

Ett stort tack från oss på Sust till alla som medverkade – både på scen och i publiken – för ert bidrag till en mycket lyckad session. Förhoppningsvis ses vi i Almedalen, där Sust kommer att medverka både som arena för möten och diskussion och med en rad egna arrangemang!