Inbjudan till pressträff - Unikt pilotprojekt för lagring av solel

Den 6 oktober invigs pilotprojektet Soldrift Sjöängen i Askersund. Solpaneler på taket genererar el som lagras i ett energilager som byggs i Sjöängen, det kombinerade kulturhuset och skolan i Askersund som invigdes i november förra året.

Tid:
Fredag 6 oktober kl. 11.00
Plats: Sjöängen, Drottning Kristinas väg 2, Askersund
Vänligen anmäl deltagande via e-post till: jessica.kristrom@sust.se

Under våren/sommaren 2017 har 374 solpaneler monterats på Sjöängens kunskaps- och kulturcentrum i ett projekt som drivs i samverkan mellan Sustainable Innovation, Vattenfall och Askersunds kommun med bidrag från Energimyndigheten. Solpanelerna på byggnadens tak genererar el som lagras i energilagret. Sedan tas energin ut när den behövs, antingen till byggnadens behov eller till de laddplatser för elfordon.

Under invigningen den 6 oktober kommer kommunstyrelsens ordförande, Per Eriksson, regionstyrelsens ordförande, Andreas Svahn, Annika Viklund, VD på Vattenfall Distribution m.fl. att finnas på plats samt representanter för de inblandade aktörerna. Det finns även möjlighet att se såväl solpaneler som energilager m.m.

Projektets parter Vattenfall, Askersunds kommun och Sustainable Innovation bygger upp en fullskalig pilotinstallation i Sjöängen i Askersund. Detta pilotprojekt pågår till november 2018.

Sjöängens kunskaps- och kulturcentrum är Askersunds kommuns största satsning någonsin och den 12 000 kvadratmeter stora byggnaden innehåller bland annat skola för årskurserna 6 till 9, bibliotek, stor salong med plats för 500 personer, storkök och mycket annat. Tack vare satsningen på Sjöängen tilldelades Askersunds kommun utmärkelsen som Årets samhällsbyggare av tidningen Dagens samhälle i maj 2017.