Stockholms län får 30 miljoner för att stödja tillväxten av små och medelstora företag inom hållbar stadsutveckling

KTH har tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, Sustainable Innovation och Länsstyrelsen sökt och fått 30 miljoner kronor i stöd från EU:s regionala strukturfond för att skapa hållbar stadsutveckling och tillväxt i små och medelstora företag. Projektet Grön BoStad kommer bidra till en regional koldioxidsnål ekonomi samt verka för en minskad segregation. Genom att parterna själva bidrar med samma summa kommer totalt 60 miljoner att satsas under en treårsperiod.

- Det här projektet ligger helt rätt i tiden och har stor ekonomisk, social och miljömässig potential. Behovet av att bygga och renovera mycket, snabbt och samtidigt hållbart är den stora utmaningen, säger Thomas Sundén, projektledare på Sustainable Innovation.

Projektet Grön BoStad syftar till att bidra till Stockholmsregionens hållbara stadsutveckling och att stödja övergången till en CO2-snål ekonomi genom att undanröja hinder för tillväxt av små och medelstora företag (SME). Affärsmöjligheter kommer att skapas genom att aktiviteter genomförs inom bostadssektorn i Storstockholm inom följande områden: nyproduktion, omvandling, renovering och tillfälliga bostäder. Projektet kommer att bidra till fler demo- och testbäddar och skapa förutsättningar som gör det möjligt för företagen att delta i innovationsinriktade upphandlingar. Kommunerna i Stockholms län och andra beställare har möjlighet att vidareutveckla sina respektive upphandlarfunktioner. På så sätt lär de sig att ställa rätt krav för att få in ny koldioxidsnål teknik och nya miljövänliga innovativa material i våra bostäder.

- Det är jättekul att EU:s regionalfond stödjer oss i arbetet med att öka tillväxten av små och medelstora företag inom miljöteknik- och bostadssektorn. Vi ska även skapa en arena för match-making med syfte att koppla samman beställare, konsulter och leverantörer samt erbjuda rådgivning och sprida kunskap till SME-företag och kommuner inom hållbar stadsutveckling. Genom att skapa förutsättningar för SME:s på en hemmamarknad skapas även förutsättningar för dem att nå ut på en exportmarknad, säger Erik Stenberg, projektledare för Grön BoStad och lektor på Arkitekturskolan KTH.

Grön BoStad ska skapa en plattform för att länka, kitta och överbrygga existerande projekt i Stockholmsregionen. Genom KTH, IVL, Sustainable Innovation och Länsstyrelsens medverkan kommer regionens utvecklingsprojekt att kunna följas och bevakas. Ambitionen är att länka projekt som annars inte skulle känna till varandra och därmed skapa utbyten av kunskap och erfarenheter inom hållbart stadsbyggande.

Projektet koordineras av KTH. Samarbetspartners är KTH, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sustainable Innovation och Länsstyrelsen i Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Sundén, projektledare
thomas.sunden@sust.se