Pressmeddelande -

Christina Zoric Persson tilldelas South Sweden Cleantech Awards hedersomnämnande

Christina Zoric Persson, samhällsstrateg i Helsingborgs stad, tilldelas Sustainable Business Hubs pris South Sweden Cleantech Awards hedersomnämnande för sitt arbete i Urban Magma. Priset delades ut under Cleantech Day med motiveringen:

”Christina Zoric Persson har med sitt brinnande engagemang i Urban Magma fått Helsingborgs stad och dess bolag att bära ledartröjan i arbetet med att utveckla framtidens urbana försörjningssystem. Ingenting är omöjligt för Christina Zoric Persson som testar gränser och utmanar rådande normer. Hon väntar inte på att saker ska hända utan går orädd före och visar vägen.”

- Christina Zoric Persson har från första mötet varit starkt drivande i Urban Magma. Hon är den eldsjäl alla önskar att de hade i sina organisationer. Helsingborgs stad är lyckligt lottade, säger Lars Henriksson, ordförande i Sustainable Business Hub ideell förening.

- Jag är mycket glad för priset, säger Christina Zoric Persson. Jag är besjälad av Skånes hållbara utveckling och ser det som mycket viktigt att de offentliga investeringarna är med och bidrar till att skapa ett gott klimat för innovativa företag.

Christina Zoric Persson har varit involverad i Urban Magma från starten och leder en fokusgrupp kring avfallshantering. Hon var en av initiativtagarna till innovationstävlingen Blackwater & Food Waste Challenge som avgjordes i våras. Tävlingen sökte idéer till ett nytt system för insamling och hantering av mat- och toalettavfall ska införas i Helsingborgs nya stadsdel Oceanhamnen. VA-bolaget, NSVA, har efter tävlingen skickat in en ansökan till VINNOVA om att bygga en testbädd i området.

South Sweden Cleantech Award gick till Orbital Systems. Orbital Systems har utvecklat en dusch som sparar upp till 90 procent vatten och 80 procent värme samtidigt som den renar vattnet från bakterier och virus och ger högre komfort genom högre vattenflöde än en konventionell dusch.

Urban Magma har visionen att Sydsverige ska bli en internationellt ledande plats för utveckling av produkter och tjänster till städers tekniska försörjningssystem: energi, VA och avfall. En plats som lockar utländska företag och investerare till regionen och skapar tillväxt i våra miljöteknikföretag. Mer information på http://urbanmagma.se.

För mer information:

Lars Henriksson
ordförande, Sustainable Business Hub ideella förening
tfn: 070-936 69 34
e-post: lars.henriksson@alfalaval.com

Christina Zoric Persson
samhällsstrateg, Helsingborgs stad
tfn: 073-367 34 18
e-post: christina.zoricpersson@helsingborg.se

• christina zoric persson
  • helsingborgs stad
  • avfallshantering
  • urban magma
  • sustainable business hub
  • south sweden cleantech award
  • miljöteknik
  • cleantech

• Skåne

Sustainable Business Hub är ett affärsnätverk i södra Sverige som hjälper Cleantech-företag att öka sin konkurrenskraft och etablera sig på exportmarknaden. Nätverket består av mer än 100 medlemmar. Verksamheten drivs i ett bolag och ägs av medlemmarna.

Heidi Olsson

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation +46 (0)70 622 01 08