Fyra finalister utsedda till South Sweden Cleantech Award

24 november arrangerar Sustainable Business Hub Cleantech Day, ett event som samlar företag och organisationer inom hållbarhet och miljöteknik. Höjdpunkten under Cleantech Day är utdelningen av South Sweden Cleantech Award. Priset delas ut för sjunde gången.

Juryn för Sustainable Business Hubs pris South Sweden Cleantech Award, har utsett fyra finalister: Cleanergy, Energy Opticon, Green Furniture Concept och Hans Andersson Plastics.

- I år har vi fått in rekordmånga nomineringar. Vi kan konstatera att det händer mycket i miljöteknikbranschen, både i etablerade företag och i nystartsföretag, säger Lars Henriksson, ordförande i Sustainable Business Hub ideell förening och juryn för South Sweden Cleantech Award.

Kort presentation av de fyra finalisterna

Cleanergy är den ledande leverantören av hållbara energilösningar baserade på Stirlingteknik. Med hjälp av tekniken kan förnybar el genereras ur koncentrerad solkraft eller lågvärdig metangas. I Sverige finns installationer på Rönneholms deponi utanför Eslöv, I Ulricehamn och i Åmål.

Energy Opticon har utvecklat nya innovativa funktioner i programvaran Energy Optima 3 som gör det möjligt att optimera flera fjärrvärmenät som ett. Energy Optima 3 optimerar det sammankopplade fjärrvärmenätet för städerna Lund, Helsingborg och Landskrona. Städerna kan därmed välja den att köra den enhet som har lägst kostnad vid varje tillfälle. Vinsten är lägre kostnader och sänkta koldioxidutsläpp genom att värmen från billig avfallsförbränning ökar på bekostnad av dyrare värme från fossilbränsleeldade enheter.

Green Furniture Concept är företaget som förnyat möbelbranschen med sina hållbara möbler för publika inomhusmiljöer. Företaget jobbar mot cirkulär ekonomi med sina produkter och sin affärsmodell - material, modularitet i flera nivåer, hyra av funktionen 'fräscht sittande' över tiden, etc. Green Furnitures vindlande bänkar syns numera på ett flertal järnvägsstationer, köpcentra, skolor och flygplatser i världen. Green Furniture Concept har fördubblat sin omsättning varannat år sedan starten 2010.

Hans Andersson Plastics är ett företag som återvinner plast och är dotterbolag till Hans Andersson Recycling AB. Företaget hanterar i princip alla plastmaterial som används inom industrin i dag. Nästan allt material som passerar anläggningarna återförs till industrin och blir till nya produkter. En stor andel går tillbaka till samma företag som producerat plastavfallet, i en så kallad closed-loop process. Förutom de löpande flödena hjälper företaget sina kunder i utvecklingsprojekt rörande återvinning av befintliga och kommande produkter.

South Sweden Cleantech Award går till ett företag som har gjort en avgränsad insats som på ett markant sätt ökat konkurrenskraften och visat på potentialen för miljöteknik.

Juryn har bestått av Lars Henriksson (styrelseordförande), Mattias Fredriksson (styrelseledamot), Camilla Alfredsson (styrelseledamot), Per Simonsson (VD), Heidi Olsson (kommunikatör) samt från Teknikföretagen, Jennie Cato (senior projektledare).

Tidigare vinnare av South Sweden Cleantech Award

2015 – Orbital Systems

2014 – Alnarp Cleanwater Technology

2013 – Malmberg Water

2012 – Primozone

2011 – Bioprocess Control

2010 – Skånefrö

För mer information om priset och finalisterna:

Heidi Olsson, kommunikatör, Sustainable Business Hub

• green furniture
  • hans andersson plastics
  • energy opticon
  • south sweden cleantech award
  • prisutdelning

Sustainable Business Hub är ett nätverk för miljöteknikföretag i södra Sverige. Vi arbetar för att öka företagens affärsmöjligheter på hemmamarknaden och exportmarknaden samt skapa kontaktytor gentemot akademin.