Green Cooperation Denmark-Sweden visar vägen till gröna lösningar i Öresundsregionen

Delegationer från hela världen reser till Öresundsregionen för att se hållbara lösningar inom energi, klimat och miljöteknik. Ett nytt initiativ gör det möjligt för utländska delegationer att titta på både svenska och danska lösningar under samma besök.

Med Green Cooperation Denmark-Sweden kan utländska delegationer besöka hållbara lösningar på båda sidor om Öresund under en och samma resa. Tidigare var delegationer tvungna att själva arrangera besök över Öresundsbron men nu är det möjligt att ta del av ett gemensamt erbjudande som täcker hela Öresundsregionen.

Green Cooperation Denmark-Sweden har skapat en överblick över de olika cleantechföretagen och ‑organisationerna i Öresundsregionen och kan nu därför skräddarsy besöksprogram efter besökarnas behov.

Överborgmästaren i Köpenhamns kommun, Frank Jensen, ser en särskild potential i att attrahera fler besökande till regionen.

”Der er masser af spændende nye løsninger indenfor vedvarende energi, bæredygtigt byggeri og CO2 besparende transport på begge sider af Øresund. Og med Green Cooperation Denmark-Sweden kan vi nu vise endnu flere besøgende de mange grønne tiltag i vores region. Det viser, at øget samarbejde mellem erhvervs- og markedsføringsorganisationer i Skåne og Hovedstadsområdet er vejen frem, hvis vi skal konkurrere med andre storbyregioner”, säger Frank Jensen, Överborgmästaren i Köpenhamns kommun.

Pia Kinhult, regionråd i Region Skåne, framhäver möjligheterna för ett ökat samarbete tvärs över landgränserna:

“Vi har i många år velat skapa en Öresundsregional besökstjänst som kan ta hand om de många delegationer som kommer till Skåne, Malmö och Köpenhamn. Samarbetet har också förstärkts med ett miljöutskott inom ramen för Öresundskomiteen som sätter särskilt fokus på dessa frågor. Vi är glada över att besökstjänsten nu har kommit till stånd och ser framemot att, även på detta område, utveckla samarbetet tvärs över Öresund”, säger Pia Kinhult, Regionstyrelsens ordförande Region Skåne och vice ordförande Öresundskomiteen.

Med Green Cooperation Denmark-Sweden får svenska och danska företag och kommuner en unik möjlighet att gemensamt skapa nya internationella nätverk och marknadsföra sina hållbara lösningar på den internationella marknaden.

Green Cooperation Denmark-Sweden är ett samarbete mellan  Sustainable Business Hub, State of Green, Københavns Kommune, Malmö Stad och Lunds Universitet. Green Cooperation Denmark-Sweden är en del av Energi Øresund projektet, som delvis finansieras af Interreg IVA programmet/EU.

-----
För ytterligare information om Green Cooperation Denmark-Sweden, kontakta: Maja Baungaard Jensen, Projektkoordinator, Projektsekretariatet för Energi Øresund, Lunds Universitet+ 45 6133 0057, maja.baungaard@oresund.lu.se

Läs mer om Green Cooperation Denmark-Sweden och besöksmöjligheterna på www.stateofgreen.com och på www.greentechvisits.se

För ytterligare kommentarer från Pia Kinhult, kontakta pressekreterare Johan Folin +46 721 99 83 85 eller e-posta Pia Kinhult: pia.kinhult@skane.se

För ytterligare kommentarer från Frank Jensen, kontakta Claus Schøsler +45 3366 2209, cls@okf.kk.dk

För bilder, kontakta Heidi Olsson, kommunikatör, Sustainable Business Hub +46 70 622 01 08 eller heidi.olsson@sbhub.se.

Energi Øresund projektet är ett EU-finansierat gränssamarbete mellan svenska och danska kommuner, energibolag och universitet, som har en gemensam målsättning att arbeta med strategisk energiplanering. Green Cooperation Denmark-Sweden är  en av flera aktiviteter i projektet.

Partners i Energi Øresund är: Albertslund Kommune (DK), Ballerup Kommune (DK), Kristianstad Kommun (S), Københavns Kommune og Københavns Energi (DK), Malmö Stad (S), Lunds Kommun og Lunds Energi (S), Albertslund Varmeværk (DK), Amagerforbrænding (DK), Energikontoret Skåne (S), Lunds Universitet/ IIIEE (S), Sustainable Business Hub Skåne (S), Vestegnens Kraftvarmeselskab (DK), Projektsekretariatet for Energi Øresund, Lunds Universitet/Roskilde Universitet (SE/DK), Gate 21 (DK) og Aalborg Universitet/København (DK)

Projektledare: Casper Harboe, Projektsekretariatet for Energi Øresund, Lunds Universitet/Aalborg Universitet, casper.harboe@oresund.lu.se

www.energioresund.org

• Energi

• export
  • miljöteknikföretag
  • affärsmöjligheter
  • besökshantering
  • greentech visits
  • green cooperation denmark-sweden

Sustainable Business Hub är ett affärsnätverk i södra Sverige som hjälper Cleantech-företag att öka sin konkurrenskraft och etablera sig på exportmarknaden. Nätverket består av mer än 100 medlemmar. Verksamheten drivs i ett bolag och ägs av medlemmarna.