HSB och Riksbyggen tar hållbar hjälp av studenter

Idag går startskottet för Sustainergies Cup - hållbarhetstävlingen där studenter och näringsliv samarbetar. Tävlingen hålls för tredje året i rad och denna gång är studenternas uppgift att lösa hur Sveriges två största bostadsförvaltare, HSB och Riksbyggen, ska öka de boendes engagemang och aktivitet för hållbar utveckling. Tävlingsperioden löper fram till den 20:e december och vinnaren belönas med 25 000 kronor.

Att integrera hållbarhet och CSR i verksamheten är idag en självklarhet för de flesta företag och det finns en allt högre efterfrågan på innovativa idéer inom området. Sustainergies Cup är ett enkelt och inspirerande koncept där företag tar hjälp av nytänkande studenter för att hitta hållbara lösningar som går att tillämpa direkt i verksamheten.

-      Våra föreningar behöver få ett ännu bättre miljöarbete och jag tror studenterna kan ta fram kreativa lösningar som inspirerar till detta, säger Charlotta Szczepanowski, Miljö- och kvalitetschef på Riksbyggen.

I årets upplaga av tävlingen deltar två av Sveriges största bostadsförvaltare, HSB och Riksbyggen, med en gemensam tävlingsuppgift. Studenterna ska ge ett konkret förslag för hur de boende i HSB och Riksbyggens bostadsrättföreningar ska sporras till ökat engagemang och aktivitet för hållbarhet. På det sättet vill organisationerna skapa positiva beteendeförändringar i hemmen, föreningarna och samhället.

-      Att engagera och involvera de boende i omställningen till det hållbara boendet är avgörande för att lyckas, säger Sanna Edling projektledare Klimat på HSB, som nu ser fram emot studenternas idéer!

Anmälan till Sustainergies Cup görs på www.sustainergies.se/cup och tävlingsbidragen lämnas in senast den 20:e december 2012. Prisutdelningen äger rum den 20:e februari 2013 där ett stipendium om 25 000 kr utdelas.

Partners:

HSB, Riksbyggen, Max Hamburgare, Futerra Stockholm, Miljöaktuellt och Student Competitions.

Juryn består av kända hållbarhetsprofiler (fr. v.):

Johan Rockström (Stockholm Resilience Center), Stina Billinger (Storebrand/SPP), Jan-Peter Bergkvist (Sleepwell), Magnus Ljungberg (Futerra Stockholm), HSB & Riksbyggens representanter.

Läs mer på:

Läs mer på http://sustainergies.se/press

• Hållbarhetsfrågor/CSR

• studentkontakt
  • uppsatstävling
  • universitet
  • studenter
  • csr
  • ansvarstagande

Om Sustainergies
Sustainergies är en ideell förening och en karriärsplattform för studenter intresserade av hållbarhet och CSR. Man arbetar på bred front med att öka kontakten mellan studenter och näringsliv. Verksamheten omfattar tävlingen Sustainergies Cup, rekryteringar, mentorskapsprogram, företagsbesök och flera skräddarsydda samarbeten för att stötta studenter och företag.