16-årig Suzukitalang – tvåa i SM-premiären

Förra helgen visade 16-årige Pontus Jönsson att han blir att räkna med via två andraplatser i JSM-premiären i motocross. Den gångna helgen kickade stora SM igång och då passade Pontus på att upprepa de fina resultaten.

-          Topp 5 hade jag som mål, men dubbla pallplatser hade jag kanske inte riktigt förväntat mig, säger Pontus Jönsson glatt.

I fjol hade Pontus Jönsson det tungt. Hela fjolårssäsongen blev mer eller mindre spolierad på grund av hjärtbesvär och än är han inte i kapp med träningen.

-          Nej, jag har en bra bit kvar innan jag är i fas med konditionen, säger den träningsvillige 16-åringen som lovordats av självaste Joel Smets, 5-faldig världsmästare i motocross.

-          Jag har tränat hårt i vinter och Joel Smets är en av anledningarna till att det går bättre och bättre. Vi i Topp & Talangtruppen har haft honom vid träningsläger utomlands och det är många bra och intressanta detaljer som han har lärt ut som jag har tagit till mig, fortsätter Pontus Jönsson.

Vid SM-premiären i Vissefjärda lyckades han som sagt att åter lyckas med bedriften att knipa dubbla andraplatser.

-          Jag var faktiskt uppe i ledning i båda heaten men Kalle (Olsson) blev för svår. Han var snabbare i helgen och det var inte mycket att göra åt honom, förklarar Pontus ödmjukt.

För Pontus storebror, den regerande SM-bronsmedaljören Jesper Jönsson, blev det en SM-premiär som slutade med sjukhusbesök och noll poäng i bagaget. Jesper förklarar:

-          Jag var ute på ett snabbt varv på träningen när jag fick ett kast på ett trapphopp, cykeln tvärställdes och jag släppte styret. Jag tuppade av när jag kraschade och fick föras till sjukhus. Efter omständigheterna känner jag mig helt ok just nu och jag hoppas att det inte är någon allvarlig hjärnskakning så att jag kan medverka vid nästa helgs SM-deltävling i Tomelilla.

• Motorer, bilar, motorcyklar

• pontus jönsson