Nyhet -

Suzuki still owns the racetrack! Ockelfelt vann lördagens dramatiska race I Pro Superbike.

Ockelfelt vann lördagens dramatiska race I Pro Superbike.
Andreas Mårtensson såg starkast ut, men när Filip Backlund kraschade från sin tredje plats fick Safety Car åka ut. Fältet samlades ihop och Lukas var med i omstarten och gick upp i ledning. Andreas gjorde allt för att komma om men var en tiondel efter över mål.

Lukas Ockelfelt tog återigen kommandot under inledningen av racet med Andreas Mårtensson tätt efter sig. Precis som i gårdagens race gick Andreas om Lukas efter ungefär halvdussinet varv. Under andra tredjedelen av racet kraschade Filip Backlund i utgången mot startrakan. Då var han redan rejält distansierad av toppduon.

Filips Kawasaki låg kvar på idelspåret och Safety Car fick tas ut, särskilt då Filip inte var särskilt snabb upp på benen fick säkerheten gå först. Fältet packades ihop och Andreas Mårtensson som byggt upp någon sekunds lucka förlorade mest på incidenten.

Lukas Ockelfelt var riktigt bra med under omstarten och gick direkt upp i ledning. Andreas försökte sätta emot och var riktigt nära vid ett flertal tillfällen. Men slutligen kunde Lukas vinna och utöka i totalen.

Eric Lindroth var trea i mål med ett nytt personbästa runt Ring Knutstorp med knappt tre sekunder upp till Lukas och Andreas.

Björn Ljungquist utmanade Roger Hansson men gick i backen under det sista varvet efter gamla ”NGK krönet” från ledning i privatförarracet. Roger Hansson fick kämpa hårt mot en hungrig Thommy Sköld men lyckades hålla undan och vann före Thommy och Daniel Falemo.

I sammanställningen leder nu Lukas Ockelfelt med 136 inkörda poäng, tio poäng fler än Andreas Mårtensson. Eric Lindroth är trea med 88 poäng.

På söndagen kördes helgens tredje heat i Pro Superbike. Denna gång på Falkenbergs Motorbana ihop med Roadracing SM.
I sammanställningen leder nu Lukas Ockelfelt Pro Superbike med 136 inkörda poäng, tio poäng fler än Andreas Mårtensson.

Suzuki still owns the racetrack!

• pro superbike
  • lucas ockelfelt