Svenskt företag först i världen med trafiksäkerhet enligt ny ISO-standard

Svenska åkeriföretaget Närkefrakt har som första företag i världen certifierats efter den nya internationella ISO-standarden 39001 framtagen för systematiskt trafiksäkerhetsarbete.

Närkefrakt med sina 116 åkeriägare och deras 300 fordon, arbetar systematiskt och i 0-visionens anda för att öka trafiksäkerheten på vägarna. Den 14 februari i år genomfördes den första skarpa revisionen i världen enligt förslaget till ny standard ISO/DIS 39001-ledningssystem för trafiksäkerhet hos åkeriföretaget Närkefrakt i Örebro. Den 28 mars godkändes Närkefrakts arbete och företaget fick världens första ISO/DIS 39001-certifikat.

– Godkännandet är en historisk händelse för företaget och en kvittens på att vi har effektiva arbetsformer även för att bidra till ökad trafiksäkerhet, säger Richard Nilborn, Närkefrakts systemansvarige.

Arbete enligt den nya standarden innebär bl.a. att företaget med utgångspunkt från högsta ledningens ansvar, riskexponering och riskanalys identifierar riskmoment för att sedan via handlingsplaner förbättra trafiksäkerheten. Genom att mäta, analysera och informera stimuleras förarna att uppnå fastlagda mål.

Närkefrakt har som revisionsorgan använt sig av Sveriges Åkeriföretag. Redan 2003 tog Sveriges Åkeriföretag fram ett certifierbart ledningssystem för arbete med trafiksäkerhet baserat på tillämpliga principer i ISO 14001. Nu är första revisionen i skarpt läge genomförd hos Närkefrakt enligt de nya kraven i förslaget (DIS) till ny internationell standard ISO 39001. Revisionen genomfördes av revisor Pia Almgren som assisterades av Mårten Johansson leadauditor och teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.

– Vi är glada över att första revisionen är genomförd med gott resultat och att Närkefrakt ska följas av fler åkeriföretag, säger Birgitta Härle som ansvarar för certifieringsverksamheten i Sveriges Åkeriföretag.

Närkefrakt är sedan tidigare ISO-certifierade för Kvalitet (ISO 9001) och Miljö (ISO 14001) och har nu kompletterat med världens första trafiksäkerhetscertifikat enligt ISO-standard.

Sveriges medlemskap i ISO representeras av SIS, Swedish Standards Institute. Sverige startade för fyra år sedan genom SIS ett globalt arbete med att ta fram en ny ISO-standard för ökad trafiksäkerhet världen över. I det internationella arbetet, där Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, är ordförande, ingår trafiksäkerhetsexperter från 39 olika länder samt organisationer såsom Världsbanken, FN och OECD. Här har även Mårten Johansson, teknisk chef på Sveriges Åkeriföretag varit med.

Det första internationella mötet var i Stockholm i juni 2008 följt av fyra års arbete av återkommande möten i samtliga världsdelar. Standarden, som har beteckningen ISO 39001 finns sedan en tid i en preliminär DIS-version och beräknas läggas fast under senare delen av 2012.

Mer information:

Mårten Johansson, teknikchef, Sveriges Åkeriföretag, +4670671 13 85, marten.johansson@akeri.se

Richard Nilborn. 019- 20 63 33 / 070-629 36 48, richard.nilborn@narkefrakt.se

• sis
  • iso
  • åkeri
  • trafiksäkerhet
  • ledningssystem
  • certifiering

Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation med cirka 8 000 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Åkerinäringen omsätter ca 100 miljarder och sysselsätter ca 60 000 personer.