SvD Junior-reporter fick drömintervju med Minecrafts chefsdesigner

Jens ”Jeb” Bergensten ger nästan aldrig intervjuer. Men 8-åriga SvD Junior-reportern Wiktor, som drömmer om att bli programmerare, är en av få som fått träffa Minecrafts chefsdesigner.

Jens Bergsten var en av de först anställda i bolaget Mojang, som är företaget bakom spelsuccén Minecraft. 2013 listades Jens Bergsten och Mojangs grundare Markus “Notch” Persson som två av de mest 100 inflytelserika personerna i världen av Time Magazine. Mojang såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor år 2014, men Jens är fortfarande kvar i bolaget som chefsdesigner för Minecraft.

För allmänheten är Jens Bergsten tämligen okänd, men för spelfansen är han en superkändis. Jens ställer väldigt sällan upp på intervjuer, men för SvD Junior och juniorreportern Wiktor, 8 år, gjorde han ett undantag.

Wiktor är redan vid 8 års ålder en inbiten programmerare, vilket är anledningen till att Jens ställde upp på intervjun. Att stimulera unga att börja knacka kod ligger Jens varmt om hjärtat. I intervjun berättar Jens om hur det kom sig att han började göra datorspel och delar med sig av sina tips om hur man blir duktig.

– SvD Junior har positionerat sig som en seriös och viktigt tidning för barn där dagsaktuella nyheter och läslust står i fokus. Därför lyckas vi locka kända profiler som sällan ger intervjuer. SvD Junior har tidigare i höst fått en av få intervjuer med Zlatan och den enda intervjun med Björn Borgs son Leo Borg om hur det är att spela sin pappa på film, säger Stina Cederholm, chefredaktör för SvD Junior.

Hela reportaget med Jens “Jeb” Bergsten publiceras 10 januari och finns att läsa här:

För mer information:
Stina Cederholm, chefredaktör SvD Junior: 08-13 54 85
Björn Hygstedt, kommunikationschef SvD – 070-553 61 54

SvD Junior utkommer på tisdagar med 49 nummer om året och är helt fri från annonser. Efter ett och ett halvt år har SvD Junior nästan 10 000 prenumeranter.