Svea Ekonomi AB förvärvar Parkerhouse Finans

Finansbolaget Svea Ekonomi AB förvärvar Parkerhouse Finans och blir störst inom fakturaköp i Europa.

Stockholm 16 april 2009

Genom sitt förvärv av Parkerhouse Finans, från Parkerhouse Investments AB, tar Svea Ekonomi ytterligare ett steg i sin strävan att bli en internationell koncern. Parkerhouse Finans är en internationell factoringgrupp med verksamhet i Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Schweiz.
"Vi är sedan länge representerade i Norge, Danmark, Finland och Estland och har hittat en unik match i Parkerhouse Finans. Genom detta förvärv stärker vi vår verksamhet i Finland och Danmark och kan överta välskötta verksamheter inom fakturaköp i Mellaneuropa", säger Svea Ekonomis VD Lennart Ågren och fortsätter: "Detta är i linje med vår strävan att bredda fakturaköpskonceptet geografiskt så att vi kan erbjuda till exempel exportfactoring till våra kunder."

Svea Ekonomi är en av Sveriges ledande koncerner inom kredithantering och finansiella tjänster och beräknas omsätta 700 miljoner SEK 2009. Företagen erbjuder tjänster såsom fakturaköp, faktura- och reskontraservice, finansiering och inkassoservice.

Kontakt:
VD Lennart Ågren,Svea Ekonomi AB