Svea Ekonomi växer med köpet av Scandinavian Billing Services

Den finansiella koncernen Svea Ekonomi fortsätter att växa, nu senast genom köpet av Scandinavian Billing Services med sju anställda och en omsättning på cirka 5 miljoner kronor. Detta förvärv ger Svea Ekonomi möjlighet att erbjuda sina kunder en komplett tjänst för hantering av betalningsflöden, från prissättning av enheter och billing till fakturaadministration, fakturafinansiering , kreditupplysning och inkasso. Scandinavian Billing Services har 80 procent av sin verksamhet i Norge och 20 procent i Sverige. Bland de svenska kunderna märks Skellefteå Kraft, som säljer telefoni, bredband och el. Det är framför allt till denna typ av tjänsteföretag som Svea Ekonomi nu kan erbjuda en ännu starkare tjänst. De säljer en stor mängd mindre enheter vilket medför en omfattande hantering, samtidigt som ny teknik har gjort det möjligt för konsumenterna att betala efter förbrukning i allt fler branscher. De nya elmätare som installeras i dag gör det till exempel möjligt att läsa av via nätet så att kunden kan betala i realtid istället som tidigare a conto med regelbundna avstämningar av förbrukningen i efterhand. Ett annat exempel är film och tv. Istället för att abonnera på ett antal filmkanaler väljer många att ladda ner enskilda filmer. I båda fallen gäller att företagen kan hantera denna typ av försäljning på ett kostnadseffektivt sätt. Det hjälper Svea Ekonomi till med. – Vår lösning passar för kunder som levererar stora volymer med små enheter, som kilowattimmar, minuter, klick eller bits. Kunderna arbetar i vårt gränssnitt och kan söka, ändra eller lägga upp nya tjänster. Ur systemet hämtar vi uppgifter och sammanställer underlag för fakturering. Transaktionskostnaden per faktura blir låg och vi kan ligga steget före med information om hur stor nästa fakturering blir. Det har betydelse både för vår riskbedömning och för kundens ekonomiska planering, säger Stefan Pettersson . – Vi är väldigt nöjda med köpet, som ger oss en ännu mer konkurrenskraftig produkt. För kunderna är det en väsentlig fördel att ha en part att tala med genom hela kedjan från insamlandet av enheter tills betalningarna finns på kontot, säger Lennart Ågren. Svea Ekonomi har de senaste åren utvecklats till en bred finansiell koncern med företagstjänster som finansiering och inkassoservice samt in- och utlåning till allmänheten. Under 2006 förvärvades kreditstockar av Thorn i Norge och Sverige och verksamhet i Estland etablerades via dotterbolaget Svea Finantseerimine OÜ, vilket drivs från Finland. Köpet av Scandinavian Billing Services bidrar till att ytterligare stärka företagets utbud och ställning på marknaden. Verksamheten kommer att bli fullt integrerad i Svea Ekonomi under 2007. För ytterligare information kontakta: Lennart Ågren koncernchef Svea Ekonomi eller Stefan Pettersson VD SBS 08-735 90 00 Se även www.sveaekonomi.se.