Style - Design med många uttryck

Nordens största leverantör av badrum lanserar ett helt nytt formspråk. Svedbergs Style liknar inte någon annan badrumsmöbel. Nu visas den för första gången på Stockholm Furniture Fair.

Styles design särskiljer sig från allt annat på den nordiska marknaden. En del menar att den har ett formspråk som lånat det bästa av 60-talets guldålder inom design. Andra att den pekar ut framtidens stil med sina rundade hörn, det formstarka stödbenet och valet av färger – vitt, teak och grå bets.

– Styles styrka är att den tycks passa många smakriktingar – från de som önskar retrokänsla till alla som vill ha ett spännande modernt uttryck. Dessutom är det enkelt att ändra badrummets karaktär genom att lägga till eller ta bort underdelens dekorativa ben, säger Fredrik Jönsson på Svedbergs.

Svedbergs är en designdriven aktör som sedan 1960-talet arbetat med såväl egna som frilansande designers. Style är dock helt och hållet utvecklad internt på Svedbergs. En av företagets stora styrkor är nämligen att de har all sin utveckling och produktion i Sverige.

– Med full kontroll över alla led i tillverkningsprocessen kan vi våga ta ut svängarna och prova oss fram för att nå det bästa resultatet avseende både form och funktion. Vad som överraskar många är prisnivån på Style. Man får både design, funktion och kvalité till ett bra pris säger Svedbergs försäljnings- och marknadschef Stefan Svensson.