Nytt formspråk i 2011 års Badrumsbok från Svedbergs

Årets Badrumsbok från Svedbergs innehåller mycket nytt. Största nyheten är formstarka möbelserien Style. Annat är uppdateringar av populära möbelserier, nya smarta wc-stolar och handdukstorkar för det moderna badrummet.

Nu släpper Nordens största leverantör av badrum sin katalog. Över hundra inspirerande sidor med inredning för badrumemt.
– En av Svedbergs styrkor är att vi har utveckling och produktion i Sverige. Det betyder att vi kan prova oss fram för att nå bästa resultat avseende både form och funktion, säger Stefan Svensson, marknads- och försäljningschef på Svedbergs.

Nya och uppdaterade möbelserier
Största nyheten är badrumsmöbeln Style. Designen särskiljer sig från allt annat på marknaden.
– Trots sin starka karaktär passar Style många smakriktingar – från de som önskar retrokänsla till alla som vill ha ett spännande modernt uttryck. Och precis som med alla Svedbergs möbler kommer allt färdigmonterat, säger Fredrik Jönsson på Svedbergs.

Svedbergs har också uppdaterat och utvecklat de populära möbelserierna Classic, Indigo, Bianca och Easy. Minimalistiska Indigo finns i de nya färgerna vit ask och grå bets och till kompakta Easy introducerar man en annorlunda lösning; tvättställ och skåp formgivna för att hörnplaceras. Elle Decoration-belönade Bianca har också förändrats avseende både form och smartare funktionalitet.
– Vi lät Mia Gammelgaard och Ehlén Johansson, som designat Bianca, uppdatera möblerna. De bytte bland annat ut underdelarnas dörrar mot lådfronter och formgav nya handtag. Så nu kan man välja fronter i nya, färger – röd, grå eller vit, säger Dan Pettersson som är produktutvecklingschef på Svedbergs.

Lättskötta WC-stolar och moderna handdukstorkar
Nytt för i år är också två WC-modeller. De är designade med hel tank som ger jämna linjer och färre skarvar som kan samla smuts. Vidare har de invändig plasttank som förhindrar kondens på utsidan samt är Easy Clean-behandlade, vilket gör att smuts har svårt att fastna.
– Det är ofta de små detaljerna som gör skillnad. Våra nya blandare och handdukstorkar Vento och Zanto har också den viktiga finishen som gör kunderna nöjda när vardagens upplevelse ersätter nyhetens behag i badrummet, avslutar Stefan Svensson.

• badrum
  • badrumsinredning

Svedbergs startades 1920 som bleckslageri men övergick 1962 till att tillverka badrumsskåp. Under sjuttiotalet utvecklades badrumsmöbler och under åttiotalet började dagens inriktning, att utveckla, tillverka och marknadsföra det kompletta badrummet under egna varumärket Svedbergs. Företaget är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp, Västergötland där merparten av produktionen sker.