Pressmeddelande Elle Interiör Designpris.

ÅRETS BADRUMSPRODUKT
Spegelskåp Jenny och Holger av Roger Persson, Svedbergs

Motivering: Två riktiga läckerbitar för badrumsväggen! Praktiska och funktionella och samtidigt så lockande.

Läs mer: http://elleinterior.se/designpriset-vinnarna-2013/

Jenny och Holger ingår i en serie badrumsmöbler inspirerade av sextiotalets färger och former.

Sextiotalets formspråk är återigen högaktuellt och det har femtioårsjubilerande Svedbergs tagit fasta på när de nu lanserar en serie spegelskåp för badrummet. Med inspiration av det första badrumsskåpet från 1962 har man i samarbete med formgivaren Roger Persson utvecklat fyra nya spegelskåp som har en tydlig retrokänsla i färg och form.

Svedbergs badrumshistoria började för femtio år sedan med ett badrumsskåp som i det närmaste revolutionerande inredningen i de svenska badrummen. Ingen hade tidigare kombinerat badrumsspegeln med ett skåp. Sedan dess har Svedbergs fortsatt att utveckla nya lösningar för oss som uppskattar stunderna i badrummet.

Svedberg tillverkar fortfarande sina skåp i Dalstorp och levererar dem färdigmonterade vilket också gör de enkla att sätta upp. De smälter fint in i med olika stilar och ger vårt privata rum ett ansiktslyft med sina mjuka organiska former, materialblandningar och färgställningar.

Om Roger Persson.
Roger Persson är uppvuxen i Karlskrona, men 1995 begav han sig till Göteborg för att studera på Högskolan för Design och Konsthantverk. Med en examen som Industriformgivare Master of Fine Arts fortsatte han därefter till New York för att studera möbeldesign på School of Visual Arts. Sedan 2009 driver han sin egen designbyrå och formger framförallt möbler och belysning för flera av landets ledande möbel- och inredningsföretag, bland annat Swedese, Karl Andersson & söner och Rydéns. Hans formgivning har visats på bland annat Röhsska museet och på utställningar i New York och Tokyo.

Fakta Spegelskåp Jenny
Storlek: Spegel 60 cm diameter. Skåp. B:35 cm H:43 cm D:8 cm. Totalt djup (spegel+ skåp) 10 cm.
Färger: Vit, svart, grafitgrå, gul och dimmiga pasteller i grönt och rött.
Material: Bockad och lackad plåt

Fakta Spegelskåp Holger
Storlek: B:45 cm H:60 cm D:12 cm.
Färger: Vit, svart, grafitgrå, hallonröd, dimgrön, gul
Material: Bockad och lackad plåt

Finns att köpa i fackhandeln och välsorterade inredningsbutiker från och med oktober.
För mer information om återförsäljare se www.svedbergs.se

Kontaktpersoner:
Marie Bengtsson. Marknadschef Svedbergs.
0708-102045
Marie.bengtsson@svedbergs.se

Dan Pettersson. Kreativ chef Svedbergs.
Dan.pettersson@svedbergs.se

Bifogade bilder är fria för publicering.

• svedbergs
  • ånga
  • spegelskåp
  • spa
  • s-box
  • massage
  • dusch
  • badrumsskåp
  • badrumsinredning
  • badrum
  • badkar

Svedbergs har inte alltid tillverkat badrumsmöbler. Historien började med att Holger Svedberg startade ett bleckslageri 1920 för att tillverka de bästa mjölkkärlen. Svedbergs hade sett dagens ljus. När hans söner tog över företaget i början på sextiotalet började man att tillverka badrumsskåp som revolutionerade landets badrum. Snart byggde de ett stort snickeri och tillverkningen av badrumsmöbler tog ordentlig fart. Idag är Svedbergs ett av de ledande badrumsföretagen i Norden. Och än idag har bleckslageriet en viktig roll i produktionen, inte minst för de klassiska spegelskåpen i bockad plåt. Viktigast av allt är att passionen och känslan för ett noggrant och precist hantverk fortfarande lever kvar i Dalstorp.