Solgläntan ger uppemot 300 hemlösa katter nya kärleksfulla hem varje år.

Adoptera en hemlös katt

Det finns alldeles för många hemlösa katter idag. Vissa har blivit lämnade vind för våg av ägare som tröttnat, andra har blivit födda ute eller sprungit bort från sina älskade familjemedlemmar. Katter som saknar hem löper stor risk att inte ens överleva sitt första år.

Djurskyddet uppger att det idag finns uppskattningsvis 100 000 hemlösa katter. Eftersom hemlösa katter sällan vaccineras så kan de drabbas av exempelvis kattpest och andra dödliga sjukdomar. Rovdjur och trafikskador är andra vanliga dödsorsaker.

Katthem och föreningar

Antalet hemlösa katter kan minskas genom att alla katter som vistas fritt utomhus kastreras. Kattungar och katter som inte är helt förvildade kan ibland vänjas vid människor och få ett eget hem. Det finns idag drygt 100 katthem runt om i Sverige som tar hand om och omplacerar hemlösa katter. Ett av dem är Solgläntans kattpensionat i Vallentuna som Sveland Djurförsäkringar samarbetar med.

- Det finns flera orsaker till varför katterna lämnas åt sitt öde eller föds oönskade till världen. Bland annat beror det på att det är billigt att köpa en katt och det är även lätt att ta emot en katt lättvindigt utan att tänka sig för. Många tycker att katter är lättskötta djur. Men det man glömmer bort är att katter behöver tas om hand som vilket annat djur som helst och att de ibland blir sjuka och behöver veterinärvård, berättar Lena Engen Bäckström som driver Solgläntans kattpensionat.

Metoden TNR

Även helt förvildade katter kan hjälpas till ett bättre liv. Ett tillvägagångssätt är metoden TNR som står för Trap-Neuter-Return. Det innebär att man fångar in hemlösa katter, gör en hälsokontroll, kastrerar, vaccinerar, avmaskar och öronmärker dem. När de återhämtat sig släpps de och står sedan under beskydd av volontärer som ser till att de får mat, skydd och hjälp om de skadas.

Tips om du vill adoptera en hemlös katt:

• Tänk efter om du har tid, råd och möjlighet att skaffa en katt.
  • Tänk på att en katt lever i 10-15 år och att man behöver ansvara för katten under hela djurets liv.
  • Se till att katten är avmaskad, ID-märkt och vaccinerad mot kattpest samt kattsnuva.
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor gamla innan de kan lämna sin mamma.
  • Innan du beslutar dig är det bra att träffa katten man är intresserad av.
  • Teckna en försäkring till katten, man vet aldrig när olyckan är framme.