Batman - januari 2016

Batman - januari 2016

Månadens fyrfota medarbetare för januari är Batman - en 3,5 år gammal italiensk vinthund. Han fick namnet Batman för att han såg ut som en liten fladdermus när han var valp. Till vardags följer han med matte Anneli, som arbetar med kundservice på Sveland Djurförsäkringar.

Innan Anneli skaffade Batman skulle hon bestämt ha en whippet. Men det var när hon såg en bild på Batman som hon ändrade sig. När hon sedan fick träffa den lilla valpen hos uppfödaren var det kört och han fick följa med henne hem.

Batman, vad gillar du att göra?
- Jag älskar att springa lös i skogen, det är det bästa som finns. Jag brukar även vara med mycket i stallet hos hästarna hemma på gården.

Vad tycker du mindre om?
- Jag tycker inte om regn, snö och kyla. När det regnar ute tittar jag på matte och undrar ”menar du verkligen allvar”? Jag tycker bättre om när det är sommar och jag får ligga och lata mig på en solstol.

Vilken är din favoritplats?
- Så nära matte som möjligt. Gärna i hennes famn, i knät eller bakom mattes rygg.

Är du rädd för något?
- Jag är livrädd för sopbilen och gäddor. En gång när vi var ute och gick en promenad längst sjön såg jag en jättestor gädda i vattenbrynet. Nästa gång vi gick dit och det plaskade till i vattnet, blev jag så rädd att jag sprang hela vägen hem. Stora hästar och andra sidan, är helt lugnt.

Om hundrasen
Italiensk vinthund är en livlig, glad och positiv ras och används främst som sällskapshund. Storleksmässigt är den minst i gruppen av vinthundar. På första anblicken kan man tro att det är en bräcklig och lättskrämd ras, vilket i många fall inte stämmer då de är mycket modiga av sig. Rasens päls är lättskött, fäller väldigt lite och behöver endast badas vid behov.