Enzo - Oktober 2016

Enzo - Oktober 2016

Månadens fyrfota medarbetare för oktober är Enzo. Han är en åtta år gammal tibetansk spaniel som följer med sin matte Carina till jobbet på ekonomiavdelningen på Sveland Djurförsäkringar.

Enzo är en aktiv hund som älskar och springa snabbt. Det är kanske inte heller så konstigt, när Enzo döpts efter Enzo Ferrari..

Hej Enzo! Vad har du för favoritmat?

- Jag är ett riktigt matvrak och äter vad som helst som bjuds. Men vanligtvis äter jag torrfoder.

Vad gör du när ingen ser?

- Jag går och letar mat…

När är du som lyckligast?

- När jag får vara ute. Jag gillar även att ligga och spana från höga höjder och när det är vinter ligger jag gärna i snön. På kvällarna när matte sätter sig i soffan och kollar på tv så älskar jag att kura ihop mig i hennes famn.

Vad tycker du är tråkigt?

- Jag är väldigt sällskapssjuk av mig och blir väldigt uttråkad när jag blir lämnad själv.

Om rasen

Rasen kommer ursprungligen från Tibet, där den i århundraden funnits hos munkarna i klostren. Det är en frisk och sund ras som kan bli mycket gammal, omkring 15 år är ingen ovanlighet. En tibetansk spaniel är en glad, nyfiken och tillgiven ras som även är mycket självständig. Den kan också vara avvaktande mot personer den inte känner.