Se upp för kvarka

Se upp för kvarka

På många håll i landet rapporteras det om utbrott av den smittsamma sjukdomen kvarka. Kvarkabakterien förekommer i nässekret, svalget och i bölder hos smittade hästar.

Vanliga symtom är bland annat hög feber, hosta, nedsatt allmäntillstånd, varigt eller tjockt näsflöde och svullna lymfkörtlar. Även tysta smittbärare förekommer. Kvarka är en riktigt besvärlig sjukdom som ofta tar lång tid att bli av med från ett stall.

Smittspridningen sker ofta genom direktkontakt mellan hästar, via kläder eller olika redskap som travselar, sadlar och träns. Följdsjukdomarna kan vara allvarliga och kan i vissa fall leda till att hästen dör. Kontakta veterinär direkt om du misstänker kvarka i din besättning.

Några förslag på hur du förebygger kvarka

• Ordna en karantän för nya hästar i minst tre veckor, innan de tas in bland de övriga hästarna i stallet
• Kontrollera hästens temperatur dagligen under karantänen
• Använd separat klädsel och håll god handhygien före och efter besök i karantänen