Hanna Wilson, vinnare kat. C i Sveland Cup 2015

Möt Svelands profilryttare Emelie Grönberg

Sveland Cup startades 2006 av Sveland Djurförsäkringar som en satsning på ungdomsridsporten och under åren har intresset för cupen bara ökat. Idag är det en av de största cuperna för ponnyer i landet. Emelie Grönberg var bara 10 år gammal när hon deltog i Sveland Cup första gången och idag är hon en av Sveland Djurförsäkringars profilryttare.

Emelie Grönberg är en av landets många ryttare som har deltagit i flera säsonger av Sveland Cup med olika ponnyer och hästar. Idag är Emelie 20 år gammal och har redan en lång meritlista med bland annat flera SM-guld och många internationella placeringar. Störst framgång har hon haft med stoet Under Cover.

- Sveland Cup är en bra första cup för unga ryttare som har en ponny då man får lära sig mycket om hur en tävling går till. På plats finns många erfarna personer som utbildar och håller i flera intressanta föredrag. Många ponnyer kan inte kvala till SM och därför är det roligt att man får möjlighet att tävla med dem i alla fall, berättar Emelie.

Cupen är för ponnyer i klasserna B, C och D. Hopptävlingen arrangeras i fem regioner runt om i hela Sverige och består av två kval och en regionfinal för respektive kategori. De högst placerade ekipagen från de fem zonfinalerna gör sedan upp om de eftertraktade förstaplaceringarna i finalen.

- Jag minns att min första tävling i Sveland Cup var på min ponny Greta. Jag tyckte att Sveland Cup var väldigt rolig att rida eftersom det var en hel serie där man kvalade till final. Efter min första tävling med Greta blev det många fler. Jag har bland annat ridit flera deltävlingar samt i riksfinalen 2011 i Dagstorp, berättar Emelie.

Sedan flera år tillbaka får finalsegrarna en träningshelg på JumpClub med Sylve Söderstrand och Lotta Björe som tränare. I helgen som varit samlades de lyckliga vinnarna från 2016 som var Sofia Borgstrand, Alva Hjorth, Frida Törnberg, Alicia Wilhelmsson, Johanna Liljegren och Filippa Hellström. Det blev en fantastisk helg och ett härligt avslut på Sveland Cups 10-års jubileum.

Funderar du på att tävla i Sveland Cup nästa år? Här ger Emelie sina bästa råd inför tävlingen:

• Se till och vara väl förberedd genom att träna på att hoppa banor hemma innan tävlingen.
  • Försök inte ändra på något under en tävling då både häst och ryttare ska kunna känna igen sig.
  • Under tävling är det bra att försöka rida precis som hemma eller så likt som möjligt. Då släpper även mycket av nerverna.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.