Yra - Januari 2017

Yra - Januari 2017

Månadens fyrfota medarbetare för januari är Yra - en fem månader gammal australian kelpie. Hon är ny fyrfota medarbetare på Sveland Djurförsäkringars säljavdelning där hon följer med sin matte Karin.

Yra kan bäst beskrivas som en självständig, social och glad hund. Det absolut roligaste hon vet är att jaga och springa snabbt.

Hej Yra, hur trivs du på jobbet?

- Än så länge trivs jag jättebra och det är roligt och träffa massa hundkompisar. Ibland tycker jag det är lite tråkigt att ligga still så länge medan matte jobbar, men oftast är det roligt!

Tränar eller tävlar du i något?

- Jag och matte har börjat en lydnadskurs för nybörjare. Där har vi tränat olika delar som kroppskontroll och omvänt lockade. När jag blir lite äldre ska jag bli nästa agilitystjärna och vara med i landslaget! Men jag får ha lite tålamod säger matte..

Vad gör du i smyg när ingen ser?

- Då tuggar jag på saker. Jag tycker allt som går att tugga på är gott!

När är du som lyckligast?

- På morgonen när matte äntligen har vaknat. Då är livet på topp!

Om hundrasen
Rasen importerades av skottar och engelsmän från Australien under 1800-talet för att hjälpa till på fårfarmarna. Rasen härstammar från olika typer av vallhundar och har en naturlig fallenhet för att valla får. Kelpien är en pigg, intelligent och arbetsvillig ras som även lämpar sig väl till hundsporterna bruks, agility och lydnad.