Ida Garcia, en av vinnarna av Sveland Cup 2018.  Fotograf: Roberto Garcia.
Ida Garcia, en av vinnarna av Sveland Cup 2018. Fotograf: Roberto Garcia.

Dags att anmäla till Sveland Cup!

Sveland Cup är en av landets största cuper för ryttare på Lätt B-nivå och sedan starten 2006 har över 5000 ekipage deltagit. I år går kvaltävlingarna i fem olika zoner och finalen går på Sundbyholm i september. Idag öppnar anmälan.

- Vi vill skapa årets roligaste cup för ponnyryttarna, säger Therese Wijkmark, ansvarig från Sveland Djurförsäkringar.

Från Skyrup i söder till Vindeln i norr går Sveland cup. Där emellan avgörs den i Halmstad, Mora och Skogslotten. Från varje zon går de tre bästa ekipagen i varje kategori till finalen på Sundbyholm.

- Förutom själva attraktionen i tävlingsplatsen försöker vi skapa extra festlig stämning runt tävlingen. Vårt mål är att hela familjen ska tycka att Sveland Cup är jättekul, säger Therese

Första och andraplacerad i finalen i varje kategori vinner en träningshelg med Sylve Söderstrand, före detta förbundskapten i hoppning och Lotta Björe, bland annat expertkommentator i SVT.

Ida Garcia heter vinnaren i kategori D från 2018. Hon rekommenderar alla som kan att vara med.
- Vi anmälde till Sveland Cup som en rolig grej men jag trodde aldrig att jag skulle ha chansen att vinna, säger Ida Garcia från Fjärås Hoppryttare som red Burdal Jacob.

Ida och resten av vinnarna samt de andraplacerade fick åka till Sylve Söderstrand för en träningshelg i hoppning.

- Jag lärde mig så mycket och det var roligt att lära känna alla andra. Förut lät jag gärna min häst hoppa av lite stort men jag fick lära mig att titta på bakre bommen i oxrarna och det blev mycket bättre, berättar Ida.

Till alla som tänker vara med i Sveland Cup 2019 har Ida ett råd:

- Tänk inte på det fina priset utan tänk att det är en helt vanlig tävling och rid som vanligt!

Sveland Cup arrangeras under 2019 på följande platser:

Zon mitt - Mora Ridklubb, vecka 18

Zon syd - Skyrup Country Club, vecka 19